راه اندازی سامانه ی واقعیت مجازی حج

770 بازدید

به همت شرکت آتیه سازان ایده گستر مبین انجام شد:

امکان پرداختن به اعمال حج با استفاده از فن آوری واقعیت مجازی

 

واقعیت مجازی یکی از فنآوری های جدید و به روز در دنیاست که استفاده از آن برای گسترش صنعت گردشگری، در کشورهای مختلف بسیار رواج پیدا کرده است. از سوی دیگر با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از فعالیت ها و تجمعات مذهبی در اقصی نقاط جهان، استفاده از فنآوری واقعیت مجازی می تواند یکی از روش هایی باشد که ضمن توجه به توسعه امور فرهنگی و مذهبی، راهکار مناسبی جهت حفظ فرآیندهای مذهبی و فرهنگی در دنیا باشد. در این رابطه یکی از شرکت های فن آور وابسته به بنیاد ملی فنآوری های فرهنگی نسبت به انجام فرآیند واقعیت مجازی و زیارت خانه خدا اقدام نموده است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی فنآوری های فرهنگی، دکتر سندس کاشانی خطیب، مدیر عامل شرکت آتیه سازان ایده گستر مبین در رابطه با این پروژه توضیح داد: هدف اصلی از اجرای این برنامه فراهم آوردن امکان انجام اعمال فریضه حج و عمره به صورت مجازی و از طریق شبیه سازی کامل اماکن مرتبط با فریضه ی حج برای تمامی علاقمندان به زیارت خانه خداست.

وی در ادامه افزود: استفاده از امکانات این برنامه نه تنها در ایام همه گیری ویروس کووید ۱۹ کارآیی فراوانی دارد، بلکه در باقی اوقات نیز به جهت آشنایی بیشتر زائرین خانه خدا با اعمال و مناسک حج، مورد استفاده خواهد داشت.

دکتر کاشانی خطیب، در رابطه با ویژگی های منحصر به فرد این برنامه تصریح کرد: نبایستی تصور شود که این برنامه چیزی در حد چند تصویر به همراه  نواهای مذهبی و جزئیاتی از این دست است. در واقع در این پروژه تلاش ما بر این بوده است تا کلیه اماکن مرتبط با اعمال حج به طور دقیق شبیه سازی شود و زمانی که کاربران با استفاده از عینک های واقعیت مجازی، وارد برنامه شوند، کاملا خودشان را در فضای مسجدالحرام و حین طواف خانه کعبه تصور کرده و می توانند ارتباط روحی خوبی با محیط و جو معنوی حاکم بر آن فضا برقرار کنند.

مدیر عامل شرکت آتیه سازان ایده گستر افزود: از دیگر امکاناتی که برای کاربران در این برنامه لحاظ شده است، اعمال نظرات مراجع مختلف در رابطه با نحوه انجام مناسک است. به این معنا که کاربران در ابتدا مرجع تقلید خود را مشخص می کنند و سپس بر اساس فتاوای وی، به انجام مناسک می پردازند. چنانچه در هر بخشی دچار اشتباه در انجام فرایض شده و یا مغایر با نظر مرجع تقلید خود عمل کنند، برنامه به آن ها هشدار خواهد داد و ایشان را بر اساس نظر مرجع مربوطه، راهنمایی خواهد کرد.

وی  به امکان ویژه این برنامه برای سالمندان هم اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مهم ترین گروه های هدف ما، سالمندان و افراد سالخورده هستند که ممکن است به هر دلیلی امکان تشرف به حج و انجام اعمال و مناسک آن را نداشته باشند. بنابراین تلاش کرده ایم تا امکان استفاده از این برنامه را به طور رایگان در اختیار افراد سالخورده و همچنین خانه های سالمندان قرار دهیم.

 

شایان ذکر است که شرکت آتیه سازان ایده گستر مبین، ار جمله شرکت های فعال در حوزه سلامت است که به زودی به جمع شرکت های خلاق معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری، خواهد پیوست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.iranctech.ir/?p=2100
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد راه اندازی سامانه ی واقعیت مجازی حج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.