مدیر عامل بنیاد ملی توسعه فنآوری های فرهنگی در گفتگو با رادیو گفتگو اظهار داشت:

672 بازدید

مدیر عامل بنیاد ملی توسعه فنآوری های فرهنگی در گفتگو با رادیو گفتگو اظهار داشت:

صنایع فرهنگی گزینه بسیار خوبی برای ارزآوری هستند ولی روی آن کار نشده است/ تولید کنندگان ما با اصول برند سازی آشنایی ندارند

 

در زمینه صنایع فرهنگی پتانسیل های بسیار بالایی داریم که متاسفانه در سایه غفلت ها و عملکرد سنتی تولید کنندگان و مسئولان امر، از آنها استفاده ای نمی شود. ما در شناسایی بازارها و روش های بازاریابی دیجیتال بسیار ضعیف عمل کرده ایم و در این موضوع هم رسانه، هم نظام آموزشی و هم مدیران دخیل هستند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی توسعه فنآوری های فرهنگی، امیر حسین اسدی که در برنامه “خیابان فرصت” با موضوع توسعه در حوزه صنایع فرهنگی، در رادیو گفتگو سخن می گفت ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: امروز اصلی ترین نیاز ما در حوزه صنایع فرهنگی وقوع انقلاب توسعه فنآوری و ایجاد کوریدور صادرات در این حوزه است. جوانان ایرانی امروز تا حدی توانمند شده اند که می توانند محتواهای بسیار با کیفیتی را در زمینه های فرهنگی همچون انیمیشن، بازی های کامپیوتری، نرم افزارها و…  تولید کرده و حتی به خارج از مرزهای کشور صادر نمایند اما این اتفاق متاسفانه رخ نداده است. در واقع یکی از بزرگترین کمبودهای ما در حوزه صنایع فرهنگی عدم وجود پلتفرم های تجمیع کننده است.

وی افزود: بسیاری از کسب و کارهای ما از طریق یوتیوب برای محتوا، خدمات و کالاهای خود در آمدزایی می کنند و این به دلیل فقدان وجود شرکت های پخش کننده ایرانی و یا شرکت های تبلیغاتی بین المللی است. 4 تا 19 میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می کنند. اگر پلتفرمی باشد که فیلم های ایرانی یا کنسرت های ایرانی  را برای ایرانیان خارج از کشور به صورت آنلاین اجرا نماید، می تواند یک فرآیند ارز آور برای کشور باشد اما متاسفانه در این زمینه ها کاری نمی شود.

اسدی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی های نوین در صنایع فرهنگی اشاره کرد و گفت: دانشگاه های سنتی، مدیران سنتی و هنرمندان سنتی، بایستی راهی را برای حضور دیجیتال مارکتینگ در صنایع مختلف و تمامی عرصه های دیگر باز کنند. امروز عصر فنآوری است و هر اتفاقی هر چند که مثبت باشد بدون استفاده موثر از فنآوری های دیجیتال محکوم به شکست است. بازاریابی در دنیای امروز تغییرات فراوانی با گذشته کرده، در برخی از کشورها حتی شاهد بازریابی های مبتنی بر فیزیولوژی بدن انسان یا ویژگی های روحی او هستیم . این در حالی است که در داخل کشور با وجود بهترین هنرمندان شاهد ضعف های بسیاری در زمینه اصول برند سازی، دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات و حتی بسته بندی محصولات هستیم. ما اگر می خواهیم رشد کنیم بایستی مبتنی بر مدل های بازاریابی روز دنیا حرکت کنیم. اتفاقی که متاسفانه تا کنون صورت نگرفته است.

وی همچنین به نقص نظام آموزشی در زمینه تربیت کارآفرین اشاره کرد و اظهار داشت: آموزش و پرورش و آموزش عالی ما در تربیت کارمند بسیار موفق بوده اند. اغلب دانش آموختگان این کشور شخصیت های ایستایی هستند که تمایلی به راه اندازی کسب و کار شخصی، خلاقیت و کارآفرینی ندارند و بالعکس اشتیاق زیادی به کارمندی نشان می دهند. حتی در دوره های دانشگاهی نیز به دانشجویان مهارتی در رابطه با کارآفرینی، بازاریابی و پرورش خلاقیت ها آموخته نمی شود، بنابراین نتیجه همین می شود که می بینید. صنایع دستی ما همچنان شکل و شمایلی شبیه به دو نسل قبل دارند. فقط طرز تهیه آنها کمی مدرن شده است. کسی به دنبال تحلیل بازارهای روز دنیا نیست تا شکلی به روزتر و مخاطب پسندتر به تولیدات خود بدهد، بنابراین خیلی راحت صنایع دستی و تولیدات سایر کشورها که بر اساس ذائقه مخاطب تولید شده است، بازارهای محصولات ما را تصاحب می کند.

مدیر عامل بنیاد توسعه فنآوری های فرهنگی ادامه داد: متاسفانه در حوزه فنآوری، گردشگری، صنایع دستی و معماری هیچ تغییری نکرده ایم آن هم در دنیایی که هر روز تغییر می کند و شاهد سلایق مختلفی در آن هستیم. در شرایطی که در برخی از کشورها صنعت گردشگری تا حدی پیش رفته است که حتی به گردشگری آموزشی هم رسیده اند، متاسفانه در کشور ما هنوز برای صنایع گردشگری کارهای قابل توجهی صورت نگرفته است.

اسدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که شتاب دهنده ها بایستی روی فنآوری های هایتکی که ارزش یک به چهارصد ایجاد می کند سرمایه گذاری نمایند، اظهار داشت: قیمت تمام شده فرهنگ ارزان است و این امکان را دارد که ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد نماید. در این شرایط بد اقتصادی می توان روی این حوزه ها به صورت دقیق و کارشناسی شده ای کار کرد و برای کشور ارزآوری کرد. البته در سال های اخیر معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری، و وزارت کار روی این مباحث اقدامات خوبی را آغاز کرده اند. اما اطلاع رسانی ها در حوزه صنایع فرهنگی واقعا ضعیف بوده است. ما 88 رایزن فرهنگی داریم و قرار بود از ظرفیت این رایزن ها برای توسعه صنایع فرهنگی و صادرات آن به دیگر کشورها استفاده کنیم اما بازهم استفاده نکردیم.

برای شنیدن کامل این گفت و گو  به لینک زیر مراجعه فرمایید:

147736562=http://radio.iranseda.ir/epgarchivePart/?VALID=TRUE&ch=29&e

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.iranctech.ir/?p=2158
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد مدیر عامل بنیاد ملی توسعه فنآوری های فرهنگی در گفتگو با رادیو گفتگو اظهار داشت:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.