میزگرد دیپلماسی نوروز و فناوری

743 بازدید

رادیو فرهنگ برگزار کرد:
میزگرد دیپلماسی نوروز و فناوری
دیپلماسی تعیین کننده جایگاه کشورها در جغرافیای بین الملل است، تعیین کننده وضعیت جنگ و صلح برای کشورها بوده و بسیاری از کشورهایی که پیشینه ی درخشانی نداشته اند، تلاش می کنند تا با اتخاذ تصمیمات صحیح در حوزه ی دیپلماسی روابط خوبی با دیگر کشورهای جهان برقرار نمایند.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی توسعه فناوری های فرهنگی در میزگردی که تحت عنوان دیپلماسی نوروز و فناوری در رادیو فرهنگ و با حضور عابد اکبری مدیر موسسه تحقیقات بین الملل ابرار و امیر حسین اسدی مدیرعامل بنیاد ملی توسعه فناوری های فرهنگی و همچنین سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد، آئین نوروز به عنوان یک داشته ی مشترک تمدنی میان ما و همسایگانمان معرفی شد.
یکی از اصلی ترین مباحث مطرح شده در این میزگرد پرداختن به چرایی این موضوع بود که طی سال های اخیر متاسفانه از پتانسیل هایی که در این حوزه وجود دارد استفاده خاصی نشده در حالی که ایران می توانست روی این موضوع به خوبی مانور داده و راه مناسبی را برای دیپلماسی و ارتباط فرهنگی با دیگر همسایگانمان ایجاد نماید.
با توجه به سه رکن اصلی دیپلماسی یعنی، گفت و گو، نمایندگی و ارتباط، نوروز می توانست عامل خوبی برای این ارتباط و گفت و گوی فرهنگی باشد. اما در فرصت موجود هم نباید بیش از این غفلت نموده و از این ظرفیت طلایی چشم پوشی نمود.
دست اندرکاران و رایزن های فرهنگی ایران با پرداختن به بحث نوروز می توانند نمایندگان فرهنگی سایر کشور ها را گرد هم آورده و بستر و زمینه ارتباط با دیگر اقوام و ملت ها را به خوبی فراهم و هموار نمایند.
از دیگر مباحث مطرح شده در این میزگرد استفاده از پتانسیل های فرهنگی نظیر موضوع نوروز برای رسیدن به آرامش و ثبات بین المللی بود. چرا که فرهنگ، از جمله بسترهایی است که می تواند به عنوان زبان مشترک در بین ملل مختلف از آن استفاده نموده و تا حد زیادی آسوده خاطر باشیم که این بستر دست خوش فعل و انفعالات سیاسی و اقتصادی در عرصه ی بین المللی نخواهد شد.
اشاره به برنامه های وزارت امور خارجه در عرصه دیپلماسی فرهنگی و گفت و گوهای فرهنگی با دیگر کشورها، از جمله ی دیگر موضوعات مهم این جلسه بود که سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه به آن پرداخت و بخشی از این برنامه را تشریح نمود.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.iranctech.ir/?p=2218
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد میزگرد دیپلماسی نوروز و فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.