نگاه صنعتی، حلقه مفقوده بین ناشران و نویسندگان کتاب و فنآوری است

714 بازدید

مدیر عامل بنیاد ملی توسعه فناوری های فرهنگی در رادیو فرهنگ؛

نگاه صنعتی، حلقه مفقوده بین ناشران و نویسندگان کتاب و فنآوری است

برنامه هفت اقلیم از رادیو فرهنگ در پرداختن به موضوع تاثیر فناوری در بحث کتاب و کتابخوانی، میزبان امیر حسین اسدی مدیر عامل بنیاد ملی توسعه فنآوری های فرهنگی شد.

به گزارش خبرنگار بنیاد ملی توسعه فناوری های فرهنگی، امیر حسین اسدی در رابطه با لزوم انجام بازتعریف در حوزه فناوری های فرهنگی گفت: زمانی که از فناوری در عرصه کتاب یاد می شود، ناخودآگاه ذهن ها به سمت و سوی کتاب های دیجیتال و صوتی می رود. اما در واقع فنآوری در ارتباط با کتاب عرصه ی بسیار گسترده تری را شامل می شود.

وی افزود: برای تحقق حضور کامل فنآوری در عرصه فرهنگ و به طور خاص کتاب، بایستی ابعاد مختلف این موضوع با هم رشد کنند. از نیاز سنجی و افکار سنجی گرفته تا طراحی محصول یا بازرایابی و نمایش و فروش، همه این ابعاد بایستی با هم و در کنار هم به رشد برسند تا بتوانیم حضوری کامل از فناوری را در حوزه کتاب داشته باشیم.

اسدی ادامه داد: فنآوری در همه حوزه های مرتبط با کتاب بایستی به کار گرفته شود از داده کاوی گرفته تا دیتابیس کردن اطلاعات ناشران، آنالیز اطلاعات نویسندگان، تبلیغ کتاب، شیوه های طراحی کتاب و همچنین انتشارات، تست و آنالیز محتوا پیش از انتشار انبوه.

مدیر عامل بیناد ملی توسعه فناوری های فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به پتانسیل های بالای استفاده از فنآوری در حوزه تالیف، چاپ و نشر کتاب اشاره کرد و اظهار داشت: به لطف فنآوری می توان پیش از تالیف و چاپ یک کتاب برای آن مخاطب سنجی کنیم و ببینیم که اصلا این کتاب با این محتوا توفیقی در جذب مخاطب خواهد یافت یا نه؟ همین امر تاثیر بسیار مهمی در سرمایه گذاری هایی که در صنعت چاپ و نشر صورت می پذیرد، دارد.

وی در ادامه به چرایی سرانه پایین مطالعه در کشور هم اشاره کرد و گفت: علت اصلی این امر عدم انجام نیاز سنجی و ذائقه شناسی های لازم است. اگر پیش از این که اقدام به تالیف یا ترجمه کتابی کنیم، ابتدا نگاه کنیم که مخاطب ما چه موضوعات و چه ژانرهایی را می پسندد و چه نیازهایی را می خواهد از طریق مطالعه برطرف کند، در این صورت است که می توانیم خیلی هدفمندتر اقدام به تالیف و طراحی یک کتاب نموده و با استقبال خوب و در خور مخاطب هم مواجه شویم.

اسدی در پایان بر لزوم داشتن نگاه صنعتی در حوزه چاپ و نشر کتاب تاکید کرد و گفت: اگر نگاهمان یک نگاه صنعتی باشد، آن وقت به سراغ چاپ کتابی می رویم که مطمئن هستیم مخاطب خاص خود را دارد و با کلی از عناوین کتاب های بی مخاطب و محصولات بد مواجه نخواهیم شد. در سایه نگاه صنعتی می توانیم حتی به پیش فروش کتاب هم برسیم، مثل کاری که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در حال انجام است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.iranctech.ir/?p=2185
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد نگاه صنعتی، حلقه مفقوده بین ناشران و نویسندگان کتاب و فنآوری است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.