الزامات رویارویی به فناوری های فرهنگی

227 بازدید

-فناوری و محیط ساخت و عرضه صنایع فرهنگی به‌سرعت در حال تغييراست. موضوعي كه به‌طور خاص در فناوري‌هاي جديد (فناوری ديجيتال) و جهاني‌سازي كه همراه با خودشان چالش‌ها و فرصت‌هاي جديد مي‌آورند، نشان داده مي‌شود.

-رشد سریع فناوری در جهان و عقب ماندن کشور از این فناوری در هر صنعتی، زمینه ساز از دست دادن بازارهای جهانی شده است و در این میان صنایع فرهنگی شاید بیشترین آسیب را متحمل شده اند. تبلیغات در جهان امروزی دگرگون شده است. شیوه تولید و عرضه صنایع دستی و گردشگری متحول شده اند. صنعت سینما و موسیقی با سرعت رشد کرده اند و انیمیشن و بازی های رایانه ای میلیاردها دلار در عرصه جهانی ارزش آفرینی می کنند.

– موسیقی آنلاین، گالری آنلاین، تلویزیون های اینترنتی، پرینترهای سه بعدی، شبیه سازها و سیمولاتورها، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و تحول اساسی در آموزش از زمینه هایی است که به سرعت جای پای خود را در عرصه صنعت امروز باز کرده است.

– واقعیت مجازی، شکل چدیدی از گردشگری را پایه نهاده است و موزه های آنلاین و مبتنی بر هوش مصنوعی گامی ارزشمند در دسترسی دایم تاریخ و فرهنگ ایجاد کرده است.

– ورود صنعت نانو در حوزه های سفال، رنگ، فرش و……، ورود اینترنت اشیا در صنعت پوشاک، مبل، صنایع دشتی و گردشگری، ورود صنعت بایو و نورو به عرصه تبلیغات، دگرگون شدن تبلیغات در بستر تبلیغات دیجیتال و دگرگون شدن شیوه های فروش و ارزیابی در جهان مبتنی بر فناوری اطلاعات، زنگ خطری جدی برای صنایع فرهنگی است تا اگر سرمایه گذاری کلان در عرصه فناوری فرهنگی نکند، امکان از دست دادن کل بازار و جایگاه خود را خواهد داشت.

– فناوری فرهنگی، فناوری خاص و یا فناوری ترکیبی در حوزه فرهنگ و صنایع خلاق است. فناوری شکل دهنده و یا تغییر دهنده فرایندها، عادات، ساختارها، مفاهیم، شیوه ها و حتی زیرساخت های فکری و ارتباطی است. فرهنگ فناورانه فرهنگی است که تمامی چرخه تفکر تا عرضه آن از ظرفیت های بی بدیل فناوری سیراب شده است. فرهنگی که هوش مصنوعی و داده کاوی تمامی اجزای فکری و ساختاری آن را در هم آمیخته و زمینه ساز شناخت بهتر، عرضه بهتر، تولید بهتر و برنامه ریزی بهتر شده است.

– فرهنگ فناورانه فرهنگی است که تمامی فناوری های صنایع مختلف را یا عاریه گرفته است و یا با آن ترکیب گردیده و از منظر این ترکیب، خود را به بالاترین جایگاه در جهان پر رمز و راز امروزی رسانده است. یک هم افزایی و باز تعریف ارزشمند و مبتنی بر تفکر آینده نگارانه که در نظر دارد زمینه تاثیرگذاری، ارزش آفرینی، اقتصاد و راهبردهای توسعه در صنایع فرهنگی را ارتقا داده و مبانی اقتصاد فرهنگ و هنر را بروزرسانی و بازآفرینی کند. ما نیاز داریم تا درب های صنعت فرهنگی کشور را به روی تمامی فناوری های روز دنیا باز نماییم و در این میان فناوری اطلاعات مهمترین فناوری است که می تواند صنعت فرهنگی کشور را متحول سازد.

– به نظر می رسد ایجاد نهادهای غیردولتی با رویکرد توسعه فناوری در آموزش، شناسایی، تولید، بازاریابی، تبلیغات، فروش و ارزیابی صنایع فرهنگی می تواند یکی از راه های توسعه فناوری فرهنگی در کشور باشد تا زمینه ساز رشد کسب وکارهای نوپا، فعال و توانمندی باشد که می توانند ضمن ایجاد اشتغال پایدار، زمینه ساز صادرات و ارزآوری برای کشور باشند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.iranctech.ir/?p=1919
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد الزامات رویارویی به فناوری های فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.