اپلیکیشنهای مطرح فناوری واقعیت مجازی در معماری

262 بازدید

امروزه تجهیزات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به ابزارهای مناسب برای بازاریابی و ارتباطات در حوزه املاک و مستغلات تبدیل شده اند. در طراحی و معماری بیشتر از فناوری واقعیت مجازی و در ساخت و ساز از واقعیت افزوده استفاده می شود. در ادامه تعدادی از بهترین ابزارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده که در حال حاضر در صنعت معماری مورد استفاده قرار میگیرند، معرفی خواهندشد:

STORYBOARD VR

این ابزار واقعیت مجازی است برای نمونه سازی و تصویر سازی مورد استفاده معماران و دیگر فعالان این حوزه قرار میگیرد.

STORYBOARD VR یک ابزار رایگان و ایده آل برای مقیاس گذاری و پویا نمایی مدلهای ساده دو بعدی است و برای کاربر امکان ایجاد و بارگذاری طرحها و نقشههای محیطی را فراهم میکند. همچنین در این اپلیکیشن در طی فرآیند طراحی امکان مبادله ایده ها و بازخوردها وجود دارد و ساختهای اسلایدهای ساده مانند پاورپوینت نیز امکان پذیر است.

Pair

ابزار Pair یک نرم افزار واقعیت افزوده است که با ایجاد اپلیکیشن هایی به طراحان و معماران کمک میکند که بتوانند المانهای محیط پروژههای خود مثل مبلمان و سایر تجهیزات را جابجا کنند و تجربه بهتری از طرح نهایی خود داشته باشند. این نرم افزار دارای بیش از 200 کاتالوگ از محصولات مختلف برای خانه و دفتر کار است که به صورت روزانه آپدیت میشود.

 Autodesk Revit 

Autodesk Revit یک ابزار محبوب رندرنینگ در میان معماران به حساب میآید. این نرم افزار شامل مجموعه ای از ابزارهای قدرتمند است که با داشتن قابلیتها و ویژگیهای کارآمد در مدلسازی ساختمان، امکان ایجاد تغییرات متعدد در مدلها را برای کاربران فراهم میکند.Revit  با ارائه خدمات حرفه ای و پشتیانی کاربران به یکی از بهترین نرم افزارهای رندرینگ تبدیل شده است.

 Fuzor 

نرم افزار Fuzor یک نرم افزار واقعیت مجازی است که در ابتدا برای ساخت بازی های سه بعدی ایجاد شده است و استفاده از آن نرم افزار در صنعت ساختمان باعث شده قبل از ساخت بنا تصویری از نتیجه نهایی در دست باشد. از ادغام Fuzor و نرم افزار Revit یک ابزار رندرنیگ در زمان واقعی به وجود آمده که به تجسم طرح نهایی کمک میکند. نرم افزار Fuzor امکان حاشیه نویسی، تصویر سازی و تایید اطلاعات مدلسازی ساختمان را برای کاربر فراهم میکند و کاربر میتواند تجسمات ذهنی خود را در محیط واقعی تغییر دهد. تمامی این تغییرات با Revit نیز همگام سازی میشود و تجسمات ذهنی در Revit قابل مشاهده خواهند بود.

 

 فناوری چاپ سه بعدی( 3D Printing )

چاپ سه بعدی فرآیندی است که در آن از یک فایل سه بعدی دیجیتال و یا طراحی شده توسط رایانهCAD ) (، یک جسم سه بعدی ساخته میشود. در این فرآیند با افزودن مواد اولیه به صورت لایه لایه روی هم، جسم مورد نظر ایجاد میشود و به همین دلیل به آن ساخت افزایشی گفته میشود. هر یک از این لایه ها به عنوان یک سطح مقطع افقی جسم نهایی به حساب میآیند .ساخت افزایشی در مقابل ساخت کاهشی قرار می گیرد. در روش کاهش با استفاده از ماشین آلاتی چون فرز قطعه مورد نظر برش داده می شود تا جسم مورد نظر تولید شود. با استفاده چاپ یا چاپ سه بعدی میتوان اشکال و هندسه های پیچیده را با صرف مواد و زمان کمتری نسبت به روشهای سنتی تولید کرد.

تشریح فناوری چاپ سه بعدی 

برای شروع فرآیند چاپ سه بعدی به یک مدل سه بعدی نیاز است که میتوان آن را  طراحی و یا فایل آن را دانلود کرد. برای طراحی مدل سه بعدی نیز میتوان از اسکنرهای سه بعدی، اسکنرهای لمسی، کدنویسی، اپلیکیشن ها و نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی استفاده کرد. در حال حاضر ابزارهای مختلفی برای مدل سازی سه بعدی وجود دارد. نرم افزارهای مقیاس صنعتی هزینههای نسبتا بالایی دارند اما مبتدیان این حوزه میتوانند از برخی نمونه های لایه باز و قابل اجرا در مرورگر استفاده نمایند.

بعد از آماده سازی فایل سه بعدی لازم است، فرآیندهای مربوط به چاپ انجام شود، اولین مرحله برش slicing )( نام دارد. در فرآیند برش که در نرم افزار اختصاصی آن انجام میشود؛ مدل سه بعدی به صدها و یا هزاران لایه افقی تقسیم میشود. برخی پرینترهای سه بعدی نیز دارای برش داخلی هستند و امکان ارسال فایل خام به آنها وجود دارد.

پس از تمام برش، فایل برای ارسال چاپ سه بعدی آماده خواهد شد. این فایل از طریق حافظه جانبی،USB  و یا اینترنت به دستگاه چاپ ارسال میشود. پس از این مرحله فرآیند چاپ به صورت لایه لایه قابل انجام خواهد بود.

 

کاربردهای فناوری چاپ سه بعدی

استفاده از چاپ سه بعدی در تولید اجسام و تعداد شرکتهایی که از این فناوری در زنجیره تامین خود استفاده میکنند؛ روز به روز در حال افزایش است. چاپ سه بعدی ابتدا برای تولید نمونه اولیه و مدل سازی برخی محصولات مناسب بود اما در سا لهای اخیر به سرعت در حال تبدیل شدن به یک فناوری تولید انبوه است. در حال حاضر بیشتر تقاضای چاپ سه بعدی مربوط به بخشهای صنعتی است.

طبق پیشبینیهای انجام شده بازار جهانی چاپ سه بعدی تا سال 2026 به بیش از 40 میلیارد دلار خواهد رسید.

چاپ سه بعدی در صنایع و فناوریهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد و آینده صنایع و زندگی انسانها را متحول خواهد کرد.

در ادامه به چند مثال از کاربرد چاپ سه بعدی در صنایع مختلف اشاره خواهد شد:

  • تجهیزات دندانپزشکی
  • مدلها و ماکتهای معماری
  • طراحی داخلی
  • ماکتهای سینمایی
  • بازسازی فسیل ها و آثار باستانی
  • اعضای مصنوعی
  • عینک

 کاربرد فناوری چاپ سه بعدی در معماری

همانطور که گفته شد، در حال حاضر فناوری چاپ سه بعدی در صنایع مختلفی از جمله معماری مورد استفاده قرار می گیرد و طراحان و معماران توانسته اند با استفاده مواد مختلفی چون چوب، سنگ و بتون مدلهای خود را به صورت سه بعدی چاپ کنند .

فناوری چاپ سه بعدی این امکان را فراهم میکند که مدلهای طراحی شده مورد نظر خود را با جزییات کامل به صورت سه بعدی بسازند.

 مزایای فناوری چاپ سه بعدی در معماری

در چاپ سه بعدی طرحهای معماری، دقت مدل سازی سه بعدی مجازی با قابلیت لمس اجسام فیزیکی ترکیب میشود. تا پیش از این معماران برای ساخت ماکتهای خود از چوب و فوم استفاده میکردند اما به دلیل مزایای این فناوری، روز به روز تعداد بیشتری از انها طرحهای معماری خود را به صورت سه بعدی چاپ میکنند. در ادامه به تعدادی از مزایای این فناوری اشاره خواهد شد.

تصور و چشم انداز بهتر مشتریان از خروجی طرح های معماری

مزیت نخست چاپ سه بعدی این است که طراحی، معمار را قابل لمس میکند و مشتری میتواند نتیجه نهایی را بهتر مجسم کند.

یک ماکت چاپ شده دقیق و با تمام جزییات از نتیجه نهایی، یک روش مناسب برای انتقال و ارائه ایده طراحی به مشتریان به شمار میآید. مدل معماری سه بعدی چاپ شده ،ماهیت نظری نقشه ها و طرحهای فنی را به ماهیت فیزیکی تبدیل میکند و احتمالات و حدس و گمان ها را به قطعیت ها نزدیک میکند. استفاده از چاپ سه بعدی برای معماران یه مزیت رقابتی برای جذب مشتریان به حساب میآید.

کاهش زمان صرف شده برای ساخت ماکت ها

معماران و طراحان میتوانند با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی به طرحهای خود جان بخشند و آنها را به مرحله اجرا برساند و در مدت زمانی که صرف طراحی و ساخت ماکت میکردند؛ صرف جویی کنند. این مزیت در زمانی که طرح مورد نظر از عناصر و مولفه های طراحی پیچیده مانند سطوح خمیده و یا نماهای پیچیده تشکیل شده باشد؛ بیش از پیش خواهد بود .معماران میتوانند پس از انجام چاپ سه بعدی طرحها و ساخت ماکتها، زمان خود را به فعالیت دیگری اختصاص دهند. همچینین امکان بهره گیری از خدمات چاپ سه بعدی به صورت آنلاین نیز وجود دارد که در این حالت دغدغه فرآیندهای چاپ سه بعدی، تمیز کاری و… وجود نخواهد داشت.

چاپ ماکتها و مدلهای طراحی شده با مواد مختلف و با بهترین کیفیت

در گذشته ممکن بود مدلهای چاپ شده سه بعدی کیفیت پایین و سطوح ناهمواری داشته باشند اما در حال حاضر با پیشرفت این فناوری، تجهیزات و دستگاههای چاپ سه بعدی حرفه ای، مدل های سه بعدی معماری را با جزئیات کامل و سطوح یکدست به چاپ میرسانند. علاوه بر این طیف گسترده ای از مواد برای انتخاب و استفاده در چاپگرهای سه بعدی وجود دارد. با استفاده از مواد مختلف میتوان عناصر و مولفه های رنگی و شفاف را به مدلهای سه بعدی چاپی اضافه کرد.

ویرایش راحت مدلهای سه بعدی طراحی شده و چاپ دوباره آنها

چاپ سه بعدی مدلهای معماری این امکان را برای معماران فراهم میکند که در اجرای طراحیهای خود انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند و در صورت درخواست مشتری مدل خود را ویرایش کنند و به راحتی دوباره به چاپ برسانند. این فناوری معماران را قادر میسازد که چند نسخه از مدل طراحی شده را چاپ و تولید کنند ،در طراحی دقیق و اجرای مدلهای خود به تسلط بیشتری دست یابند و کار خود را ارتقا ببخشند.

استارت آپ های فعال در حوزه چاپ سه بعدی

در ادامه به معرفی تعدادی از استارت آپهای فعال در حوزه چاپ سه بعدی میپردازیم:

استارت آپ سه بعدی دات کام

این استارت آپ در حوزه ساخت افزایشی در ایران فعالیت می کند و به ارائه خدماتی چون فروش اسکنر و پرینتر سه بعدی، طراحی صنعتی و مهندسی، طراحی چهره و مجسمه، چاپ سه بعدی و ساخت، اسکن سه بعدی و مهندسی معکوس میپردازد.

استارت آپ 3DFAST

3DFAST اولین سرویس آنلاین سفارش و چاپ سه بعدی در ایران است. در این استارت آپ با بهره گیری از مواد اولیه با کیفیت و استفاده از آخرین تکنولوژی های چاپ سه بعدی به ارائه خدمات در این حوزه میپردازد. کاربران این استارت آپ میتوانند فایل سه بعدی خود در سایت بارگذاری کنند و پس از اعلام قیمت از سوی کارشناسان و پرداخت هزینه چاپ سه بعدی خود را دریافت کنند.

استارت آپ آیدیزاین

شرکت “آسال لیزر ساخت”، با عنوان تجاری “گروه چاپ سه بعدی آیدیزاین”، فعالیت خود را از سال 1390 بر روی فناوری چاپ سه بعدی شناخته میشود، آغاز کرده است. این استارت آپ پس از ارائه اولین نمونه پرینتر سه بعدی صنعتی با فناوری SLS در مقیاس آزمایشی در سال 1392 به سوی تجاری سازی این فناوری گام برداشت و توانست در سال 1395 نمونه صنعتی این نوع پرینتر را به بهره برداری برساند. و سرانجام این محصول در سال با نام تجاری تیوان R230  به بازار عرضه شد. در حال حاضر شرکت آیدیزاین تنها تولید کننده ماشین پرینتر سه بعدی صنعتی 2SLS  و تجهیزات جانبی آن، در کشور می باشد. این استارت آپ علاوه بر تولید فروش پرینترهای صنعتی ارائه خدمات چاپ سه بعدی میپردازد.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.iranctech.ir/?p=1771
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد اپلیکیشنهای مطرح فناوری واقعیت مجازی در معماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.