تلفیق هنر و واقعیت مجازی

789 بازدید

به گفته بسیاری از هنرمندان و هنرشناسان، هیچ اثر هنری اعم از نقاشی، مجسمه سازی و… تا زمان به اشتراک گذاشتن آن، کامل نیست. به عبارتی دیگر ماهیت هنر با به اشتراک گذاشتن آن عجین شده است.  واقعیت مجازی و  دیکر تجربیات غوطه ور کننده، دروازه جدیدی را به روی هنرمندان و دنیای هنر گشوده اند. هنرمندان با تلفیق فرم های هنری سنتی و فناوری، می توانند علاوه بر ساختن تجربیات کاملاً جدید، با پیوند هنر و فناوری باعث جذب مخاطبان جدید از سراسر جهان بشوند.
در مطلب زیر نگاهی به کاربرد واقعیت مجازی در دنیای هنر خواهیم انداخت

فناوری واقعیت مجازی هنوز در مراحل ابتدایی خود به سر می برد. با این وجود ، به لطف پیشرفت های صورت گرفته، این فناوری توانسته است در بین اقشار مختلف جامعه، جایی برای خود دست و پا کند. دنیای هنر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از همان ابتدا که هدست های های VR وارد بازار انبوه شده­اند، اولین برنامه های کاربردی مربوط به هنر نیز با آن تنیده شده اند.
به عنوان مثال ،کمپانی Oculus ، یک نرم افزار مجسمه سازی دیجیتال ایجاد کرد. این نرم افزار هنرمندان را قادر می سازد در یک محیط مجازی ، طراحی ، مجسمه سازی و نقاشی کنند. این تکنولوژی که تحت نام اختصاصی Oculus Rift در بازار عرضه می شود، هم اکنون در سرتاسر جهان توسط هنرمندان حرفه ای و افراد تازه کار مورد استفاده قرار می گیرد.

به جز پلت فرم هایی مانند Oculus Rift که هنرمندان و هنرجویان را در یک محیط مجازی غوطه ور می کند، برخی دیگر ازین پلت فرم ها، در قالب نمایشگاه ها و گالری های هنری عمل کرده و آثار هنری را بدون نیاز به هزینه های مرسوم و تنها با استفاده از یک هدست واقعیت مجازی، در معرض دید میلیونها مخاطب هنری قرار می دهند. به عنوان مثال پلت فرم MasterArt با عکاسی با کیفیت بسیار بالا از آثار هنری و استفاده از فناوری واقعیت مجازی، برنامه ای را طراحی کرده است که فراد می توانند با مجهز شدن به هدست های VR ، علاوه بر حضور یافتن در فضای شبیه سازی شده گالری و نمایشگاهی، فراتر از یک اثر هنری را دیده و خود را در دنیایی که توسط این هنرمند خلق شده است غوطه ور کنند.

گالری ها و نمایشگاه های آثار هنری با محوریت VR در چند سال گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده اند. از نمونه های موفق این گالری ها می توان به گالری Synthesis اشاره کرد این موسسه در سال 2017 تأسیس شده و به عنوان اولین گالری با محوریت VR در جهان فعالیت می کند. گالری سنتز درصدد ترویج و به نمایش گذاشتن آثار تصویرگران از سرتاسر دنیا می باشد.
مانند گالری سنتز ، موزه هنرهای دیجیتال MODA استفاده از فن آوری واقعیت مجازی در هنر را ترویج می دوستداران آثار هنری معروف از ون گوگ گرفته تا مونه را می توانند در یک محیط مجازی مشاهده می کنند. علاوه بر این ، آنها می توانند آثاری را از گوستاو کلیت ، آلفنسا موچا ، و اوبری بردسلی را در این گالری مجازی تماشا نمایند.

از دیگر کاربری های موفق واقعیت مجازی در دنیای هنرهای تجسمی می توان به پروژه موفق Tilt Brush شرکت گوگل می باشد. در این پروژه، کاربران با استفاده از هدست و جهت یاب ها، امکان نقاشی سه بعدی را در قالب برنامه های طراحی شده واقعیت مجازی بدست می آورند. این تجربه ناب به کاربران امکان غوطه ور شدن در فضای طراحی شده هنری و به تبع آن تقویت احساس های متافیزیکی در هنرمندان که یکی از دغدغه های اصلی نقاشان در طول تاریخ است را می دهد. تجربه متفاوت از مکان و زمان در این تکنولوژی، انگیزه بخش هنرمندان برای خلق آثار جدید و پیدا کردن چشم اندازهای بدیع خواهد بود.

 

با جهانی شدن هنر معاصر، استفاده از واقعیت مجازی قطعاً رشد صنایع و بازار هنری را به روشی نوین و مثبت تقویت خواهد کرد و تجارب بازدید از آثار خاص هنری را از حالت اشرافی­گری تاریخی به بستر عامه اجتماعی سوق خواهد داد. ماهیت روانشناختی واقعیت مجازی، مستقیماً رابطه هنرمند ، مخاطب و آثار هنری را تکامل بخشیده و از نو تعریف می کند و در اغلب موارد احساسات مخاطب را برمی انگیزاند. به عنوان مثال وقتی مخاطب هنری در فضای 360 درجه ی واقعیت مجازی قرار می گیرد، حس ماجراجویی، قدرت کنترل و انتخاب بیشتری را در اثر هنری مشاهده شده کسب می کند و ازین طریق امکان برقرار کردن ارتباط با مفهوم پیاده شده در اثر هنری و هنرمند و دریافتن چشم انداز و جهان بینی وی، بیشتر و ملموس تر می شود.

هنرمندان قرن ها تلاش کرده اند تا مخاطبان خود را با عمق بیشتری در آثار هنری خود روبرو کنند و امروزه با استفاده از واقعیت مجازی امکان گسترش مرزهای تجربی در انسان به مراتب بیشتر فراهم گردیده است. بدون شک ایجاد بستر مناسب برای واقعیت مجازی نه تنها به یک زمان طولانی برای نهادینه شدن در جامعه نیاز دارد بلکه تلاش و تخصص کافی، و اهمیت و توجه دولت ها را نیز می طلبد.

 

از طریق این لینک می توانید ویدیوی کاربرد واقعیت مجازی در دنیای هنر را مشاهده کنید

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.iranctech.ir/?p=1856
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد تلفیق هنر و واقعیت مجازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.