سرویس ویدئو هنگام درخواست

712 بازدید

فناوری ویدئو هنگام درخواست (VOD)  یک فناوری تلویزیونی تعاملی است که به کاربران این امکان را می دهد تا محتواهای صوتی یا تصویری را هر زمان که خودشان خواستند گوش کرده و یا تماشا نمایند. در این سیستم کاربران مجبور نیستند برنامه‌ها را در زمان پخش سراسری و در ساعت تعیین شده تماشا کنند.
سیستم های VOD تلویزیونی، محتواهای خود را از طریق یک دستگاه گیرنده دیجیتال تلویزیون مانند SET TOP BOX ها، کامپیوترهای شخصی و دیگر گیرنده ها مانند دیش ها و… به سمت مخاطبان خود روانه کرده و کاربران می توانند این محتواها را یا به صورت آنلاین تماشا کرده و یا آنها را در سیستم های خود ذخیره کرده و بعد تماشا کنند. اغلب ارائه‌دهندگان برنامه های تلویزیونی، VOD را به کاربران عرضه می‌کنند که هم شامل محتویات رایگان و هم محتویات پولی می‌باشد. در این نوع سرویس دهی کار بر یک فیلم یا برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود را خریداری می کند و برنامهٔ مورد نظر همان لحظه روی تلویزیون کاربر پخش می‌شود. حتی کاربر می‌تواند آن را روی یک دستگاه ضبط ویدئو ذخیره، یا روی کامپیوتر شخصی‌اش دانلود کرده و در زمان دلخواه تماشا کند. تلویزیون ها و رسانه های اینترنتی که از اینترنت برای پخش برنامه های خود استفاده می‌کنند یکی از انواع VOD می باشند که علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده‌است. همچنین می‌توان از طریق اپلیکیشن‌های دسکتاپ و سیستم عامل های تلفن همراه مانند آی‌تونز به VOD دسترسی پیدا کرد.
تاریخچه
شرکت ارتباطات کینگستون در سال 1998، اولین شرکت بریتانیایی است که توانست یک سرویس VOD را از طریق دستگاه SET TOP BOX راه اندازی کند و در حدود 15000 مشترک جذب نماید. اما این هنگ کنگی ها بودند که توانستند اولین سرویس تجاریVOD را در اوایل دهه 90 میلادی راه اندازی و بهره­ برداری کنند.
در سال ۱۹۹۹ نیز هوم چویس پس از چندی آزمایش، به این حوزه پیوسته بود اما این سرویس تنها به شهر لندن محدود شده بود. این شرکت بعد از جذب ۴۰۰۰۰ مشتری در سال ۲۰۰۶ توسط شرکت Tiscali خریداری شد Tiscali نیز در سال ۲۰۰۹ توسط شرکت تاک تاک خریداری شد. شرکت‌های تلویزیونی کابلی Telewest و NTL (اکنون ویرجین مدیا) در سال ۲۰۰۵ و به منظور رقابت با تلویزیون‌های سنتی اما غیر رایگان BSkyB سرویس VOD خود را در بریتانیا راه‌اندازی کردند. شرکت BSkyB نیز سرویسی روی کامپیوتر به نام Sky by broadband که بعدها به Sky Anytime تغییر یافت، راه اندازی کرد. این سرویس در ۲ ژانویه ۲۰۰۶ راه‌اندازی شد. Sky Anytime در کامپیوترهای شخصی از یک رویکرد همتا به همتا استفاده می‌کند، در این رویکرد براساس تکنولوژیKontiki، ظرفیت بسیار بالایی برای دانلودهای چند مرحله‌ای محتوای ویدئویی، فراهم می‌شود یعنی به جای اینکه همهٔ ویدئوها از سرورهای اسکای دانلود شوند، محتوا از کاربران سیستم که پیشتر آن محتوا را دانلود کرده‌اند، دانلود می‌شود. از شرکت‌های دیگری که پا به این عرصه، یعنی فناوری همتا به همتا به صورت قانونی، گذاشتند می‌توان به VEOH و آنلاین مووی باکس اشاره کرد. در سال ۲۰۰۸ شرکت‌های بی‌بی‌سی، آی‌تی‌وی و Channel 4 تصمیم گرفتند تا یک پلتفرم مشترک به نام کانگارو راه‌اندازی کنند که به دلیل مسائل قانونی به شکست منجر شد. در همان سال دارایی‌های این پروژهٔ شکست‌خورده توسط شرکت Arqiva خریداری شد. آن‌ها از این تکنولوژی‌های پشت کانگارو استفاده کردند تا سرویسی به نام SeeSaw را در فوریه ۲۰۱۰ راه‌اندازی کنند ولی این سرویس نیز به دلیل کمبود منابع مالی شکست خورد.
سرویس‌های VOD هم‌اکنون در سرتاسر ایالات متحده در دسترس هستند و بیشترین نرخ استفاده جهانی از VOD نیز، در این کشور به ثبت رسیده است در سال ۲۰۱۰ هشتاد درصد کاربران اینترنت در آمریکا ویدئوی آنلاین تماشا کرده بودندو چهل و دو درصد کاربران موبایل که ویدئو دانلود کرده بودند، اپلیکیشن‌ها را به مرورگرهای عادی، ترجیح داده بودند. سیستم‌های استریم VOD روی پلتفرم‌های دسکتاپ و موبایل، و به واسطهٔ ارائه‌دهندگان خدمات کابلی (به همراه تکنولوژی مودم کابلی)، در دسترس می‌باشند. این ارائه‌دهنده‌ها به واسطهٔ پهنای باند بالای سیستم‌های کابلی می‌توانند فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را در اختیار کاربران قرار دهند به طوری که بتوانند برنامه‌ها را به سبب نهفتگی کم و ماهیت دسترسی تصادفی تکنولوژی کابلی، متوقف کنند یا به سرعت جلو یا عقب ببرند. توزیع وسیع یک سیگنال واحد، استریم VOD را برای بیشتر سیستم‌های تلویزیون ماهواره‌ای غیرممکن ساخته است. شرکت‌های اکو استار/دیش نتورک و Direc TV برنامه‌های ویدئو هنگام درخواست را به صاحبان PVRها و مشترکان سرویس‌های تلویزیون ماهواره‌ای خود ارائه می‌دهند. زمانی که برنامه روی PVR کاربر دانلود شد، وی می‌تواند آن را به راحتی متوقف، جلو یا عقب بکند. همچنین سیستم‌های VOD که به ذخیره‌سازی پرداخته و یک رابطه کاربری را برای محتوای دانلود شده از اینترنت ارائه می‌دهند، به‌طور گسترده در بسیاری از هتل‌های گران‌قیمت، ارائه می‌شود.
انواع سیستم های VOD
ویدئو هنگام درخواست تراکنشی (TVOD)
در این حالت، کاربران در ازای دیدن هر قسمت از محتوای مورد علاقه خود هزینه موردنظر را پرداخت می کنند
TVOD دارای دو زیرمجموعه می باشد : فروش مستقیم الکترونیکی (EST)، که میزان دسترسی به محتوای خریداری شده نامحدود خواهد بود.. نوع دیگر دانلود کرایه ای (DTR) نام دارد که در آن مشتریان برای مدت محدودی به محتوا دسترسی دارند. از نمونه‌های سرویس TVOD می‌توان آی‌تونز و گوگل پلی را نام برد.
کچ آپ تی‌وی (Catch up TV)
امروزه شبکه‌های تلویزیونی زیادی به Catch up TV روی آورده‌اند. در این سرویس کاربر می‌تواند برنامه‌های تلویزیونی را بعد از پخش اصلی و تا مدت زمان خاصی تماشا کند.

مدل‌های آبونمان
آبونمان سرویس‌های VOD یا SVOD از یک مدل کسب و کاری آبونمان استفاده می‌کنند که در آن مشترکان به صورت ماهانه مبلغی را پرداخت می‌کنند تا به صورت نامحدود به برنامه‌ها دسترسی داشته باشند. این سرویس‌ها شامل نت فلیکس، Hulu Plus، آمازون ویدئو، رئال ویژن و HBO Go و در داخل کشور سرویس هایی مانند نماوا، فیلیمو و… می‌باشد
Near Video In Demand (NVOD)
این سرویس توسط پخش کننده‌های بزرگ چند کاناله سرگرمی با مکانیزم‌های توزیع پهنای باند بالا مانند ماهواره‌ها و شبکه‌های تلویزیونی کابلی ارائه می‌شود. در این سیستم کپی‌های متعددی از یک برنامه در فواصل زمانی کوتاهی (معمولاً ۱۰ تا ۲۰ دقیقه) پخش می‌شوند و مناسب بینندگانی هستند که نمی‌توانند در زمان‌های برنامه‌ریزی شده اصلی، برنامه‌های تلویزیونی را تماشا کنند. این روش بسیار به پهنای باند وابسته می‌باشد و تنها اپراتورهای بزرگ که با وفور ظرفیت و پهنای باند مواجه هستند، از عهدهٔ این مکانیسم برمی‌آیند. در استرالیا شرکت Foxtel تجربهٔ NVOD را برای فیلم‌هایی که به تازگی روی پرده می‌روند، ارائه می‌دهد.

VOD  در قاب آمار
براساس گزارش درگاه COMCASTTECHNOLOGY :
در سال 2016، درآمد حاصل از سرویس VOD در آمریکای شمالی برابر با 3/14 میلیارد دلار بوده است.
تا سال 2017، در سرتاسر جهان 1263 سرویس VOD فعال راه اندازی شده است.
متوسط استفاده افراد از سرویس VOD برابر با 24 دقیقه در طول روز می باشد.
67% بینندگان و کاربران تلویزیون های بخش خصوصی آمریکا تا سال 2017 از سرویس های VOD استفاده کرده اند

منابع جهت مطالعه بیشتر

https://www.linkedin.com/pulse/understand-svod-tvod-avod-terms-business-models-streaming-mads-kaysen

https://bgr.com/2014/03/10/netflix-for-pirates-streaming-torrents

https://www.comcasttechnologysolutions.com/video-on-demand-vod-solutions

https://smallbusiness.chron.com/vod-technology-14311.html

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.iranctech.ir/?p=1862
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد سرویس ویدئو هنگام درخواست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.