صنایع فرهنگی

899 بازدید

بر اساس تعریف یونیسف، صنایع فرهنگی عبارت است از ترکیب خلاقیت، تولید و توزیع کالاها و خدماتی که ماهیتاً فرهنگی هستند و معمولاً به‌واسطه حقوق مالکیت فکری از آن‌ها حفاظت می‌شود.

یونیسف همچنین صنایع فرهنگی را به معنای درگیر شدن افراد در هریک از فعالیت‌های زیر می‌داند:

انتشار، توزیع و یا فروش کتاب‌ها، مجلات، نشریات دوره‌ای و یا روزنام هبه شکل چاپی و یا فرمتی قابل‌خواندن

تولید، توزیع، فروش و یا ارائه فیلم یا ویدئوی ضبط‌شده

تولید، توزیع، فروش و یا ارائه موسیقی و یا صوت ضبط‌شده

ارتباطات رادیویی و تلویزیونی و همچنین کلیه برنامه‌های ماهواره‌ای که توسط عموم مردم قابل دریافت باشد

صنایع فرهنگی دانش بنیان و قابلیت زیادی برای ایجاد شغل دارند. تولیدات این صنعت برخلاقیت،مهارت و نوآوری استوار بوده و غالبا مبتنی بر فناوری است.

صنعت سینما و موسیقی نیز تحت تاثیر شدید فناوری است. دوربین های بسیار پیشرفته فیلمبرداری با امکان تصویربرداری یک هزارم ثانیه ای، کیفیت بالا، فناوری های تصویربرداری در زیر آب، فناوری تصویربرداری در گرما و سرما، فناوری های تدوین، فناوری های تجهیزات نمایشی، فناوری هوش مصنوعی و نگارش فیلمنامه، فناوری هوشمند دوبله، فناوری های ساخت موسیقی، فناوری های سالن های نمایش، فناوری دیجیتال حوزه انتخاب موسیقی و اخیرا فناوری ساخت هوشمند موسیقی، از زمینه هایی است که صنایع فرهنگی را متحول می سازد. فناوری فرهنگی و سرمایه گذاری برای ارتقای آن از ضروریاتی است که اغلب دولت ها برنامه های کلانی برای توسعه آن انجام داده اند.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.iranctech.ir/?p=1984
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد صنایع فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.