فناوری دیجیتال در صنعت فیلم

837 بازدید

چگونه فناوری دیجیتال در حال تغییر ساختار صنعت فیلم است؟

فناوری دیجیتال درباره اینکه جهان چگونه کار می کند، تغیر زیادی کرده است. در عصر دیجیتال، مرزها و محدودیت های فیزیکی معنا و مفهوم زیادی ندارند. واقعا این عصر، به خاطر وجود تکنولوژی زمان فوق العاده ای برای زنده ماندن و زندگی کردن است. دوربین های دیجیتالی،کوچکتر، سبکتر، واضح تر و قدرتمندتر شده اند. ما با به همراه داشتن یک قدرت پردازش عالی مانند -گوشی های همراه هوشمندمان- در جیبهایمان به راحتی قدم می زنیم و راه می رویم. می توانیم از راه دور با استفاده از خدمات Cloud-based، مانند TeamViewer کار کنیم. بازار دیجیتال تقریبا در هر نوع صنعتی که می توانید نام ببرید نفوذ کرده است. با اینکه ممکن است کمی غافلگیر شوید اما این بازار شامل صنعت فیلم هم می شود.

پنج فناوری دیجیتال در حال تغییر شکل در صنعت فیلم

فناوری دیجیتال به نقطه ای بسیار پیشرفته رسیده است. دوربین های دیجیتالی قدرتمند امروزی را با دوربین های آنالوگ در گذشته مقایسه کنید. حتی دوربین های هوشمند ما هم کلی تکامل پیدا کرده اند. این فناوری بسیار فراتر از دوربین هایی است که در گذشته فقط به سمت سوژه نشانه میگرفتیم و زوم میکردیم و بعد از آن عکس می گرفتیم است. این روزها گوشی ها می توانند نماهای °360 را ضبط کنند. فرایند گرافیک سه بعدی کامپیوتر (3D rendering)، به فیلم ها این امکان را می دهد تا افراد را در فیلمی که به طور واقعی در آنجا حضور ندارند، قرار دهد. از این فناوری خاص در فیلمFast & Furious (سریع و خشن) استفاده شد. زمانی که پاول واکر (یکی از شخصیت های اصلی فیلم) به طرز غم انگیزی در یک سانحه رانندگی درگذشت. این استودیو از برادران پاول، کالب و کودی برای پر کردن جای خالی او در فیلم استفاده کرد. این کار را با استفاده از فناوری دیجیتال، با به تصویر کشیدن تصویر پاول روی بدن آنها انجام داد.

شگفت اور است که فناوری دیجیتال، به خصوص صنعت فیلم را، انقدر تغییر داده است. در اینجا پنج فناوری وجود دارد که در صدر این تغییرات قرار دارند: 

1.   دوربین های بدون سرنشین پهباد

2.   پرینتر سه بعدی

3.   دوربین های سه بعدی 4K

4.   ویرایش فیلم به صورت الگوریتمی

5.   فناوری های Cloud-based

حال بدون این که وقت گران بهای خود را هدر کنیم، سراغ این تحولات شگفت انگیز می رویم.

دوربین های بدون سرنشین پهباد

هواپیماهای بدون سرنشین خودکار، خیلی هم جدید نیستند. ورژن های مختلف دوربین های پهباد خودکار در بازار وجود دارد. به راحتی میتوانید با چند صد دلار، یکی از آنها را در آمازون پیدا کنید. اما این دوربین های بدون سرنشین تجاری، هنوز در مراحل ابتدایی هواپیماهای بدون سرنشین واقعی هستند. به لطف پیشرفت در هوش مصنوعی و Machine-Learning همه چیز تغییر کرده است. اکنون زمانیست که می توان ماشین ها را برای به طور مستقل کار کردن، آموزش داد. بنابراین وقتی می گوییم پهباد بدون سرنشین خودکار، منظورمان پهبادی است که تقریبا قابلیت درک تمام برنامه هایی که بهش داده اند را دارد.

یک هواپیمای بدون سرنشین خوکار، که برای فیلم سازی طراحی شده است، انواع مختلفی دارد. این فناوری از دانش لازم در زمینه فیلم سازی، زاویه دوربین ها و تکنیک ها برخوردار است. به طور خلاصه این دوربین ها هر آنچه را که برای ساخت فیلم خوب نیاز است، را در اختیار گذاشته است. همچنین توانایی جلوگیری از موانع در حین پرواز و یا گرفتن اشیاء متحرک را دارند. محققان MIT هم از پهبادهای بدون سرنشین خودکار در کارها و تحقیقاتشان استفاده می کنند. ما در عرض چند ماه آینده شاهد شکل جدید سینمایی آن خواهیم بود.

پرینتر سه بعدی

پرینترهای سه بعدی یکی از مهم ترین اختراعات زمانه ما هستند که کاربردهای صنعتیشان بی پایان است. فیلم برداری با وجود آنها در فضای استودویی انجام می شود که هزینه های فیلم برداری را بسیار کاهش می دهد.

پرینتر سه بعدی می تواند نیاز به حمل تجهیزات را برطرف کند. بنابراین در مواقعی که با پرینتر سه بعدی کار می کنید، به راحتی می توانید لباس و دیگر تجهیزات خود راچاپ کنید تا دیگر نیازی به حمل و نقل از مکانی به مکان دیگر و یا پرداخت هزینه های گران قیمت حمل و نقل نباشد. البته چاپگرهای سه بعدی نمی توانند یک دوربین یا لنز را چاپ کنند ولی اگر صفحه کلاکتclapboards) )در دسترس نبود، پرینتر سه بعدی می تواند آن را چاپ کند. پرینتر سه بعدی هنوز به اندازه کافی پیشرفته نیست که بتواند مقرون به صرفه و سریع باشد. اما زمانی در آینده نه چندان دور استفاده از این فناوری مقرون به صرفه تر می شود و هزینه های حمل ونقل فیلم برداری نسبت به گذشته بسیار کمتر می شود.

دوربین های سه بعدی 4K

واقعیت مجازی نام بازی های سرگرمی آینده است. بنابراین جای تعجب ندارد که فیلم برداری با VR بسیار واقعی به نظر برسد. این روزها افراد به دنبال آخرین کیفیت تصویر برداری به صورت 4K و سه بعدی، برای بازی و فیلم برداری در واقعیت مجازی هستند. Google و  LucidCam هر دو، دوربین های واقعیت مجازی سه بعدی 4K تولید کرده اند. در حالی که VR هنوز به عنوان یک رسانه سینمایی محبوب نشده است، اما این پتانسیل را دارد که در آینده به چنین جایگاهی برسد. میتوانیم فیلم ها را    در آینده ای نه چندان دور، با واقعیت مجازی به صورت سه بعدی و 4K با توجه به روند پیشرفت فناوری تماشا کنیم.

ویرایش فیلم به صورت الگوریتمی

ویرایش فیلم الگوریتمی، کل فرایند ویرایش فیلم را تغییر می دهد. مطمئنا نمونه های زیادی از ویرایش فیلم الگوریتمی در ساخت فیلم های مدرن وجود دارد. مواردی وجود دارد که کاملا ذهن شما را بهم می زند. به عنوان مثال، در فیلم We Own The Night تعقیب و گریز خودرو با سرعت بالا در باران را نشان می دهد. ذهن شما غافلگیر می شود از اینکه، بعد فیلم متوجه شوید که، همه افکت های باران بعد از تولید به فیلم اضافه شده است. این تنها مورد عجیب درباره ویرایش فیلم به صورت الگوریتمی نیست.

 فناوری های Cloud-based

سیستم های ابری ابزاری فناناپذیر برای ذخیره سازی اطلاعات هستند که هیچوقت از بین نمی روند. این سیستم برای بازیابی اطلاعات در همه جای کره ی زمین چند نسخه پشتیبان میگیرد و به این شکل شما می توانید اطلاعات خود را در هر زمان و هر مکانی در اختیار داشته باشید. (یعنی دسترسی آسان به اطلاعات و برنامه در اینترنت). با استفاده از این سیستم دیگر شما فضایی از دستگاه خود را برای ذخیره اطلاعات خود اشغال نمی کنید. سیستم ابری به شما کمک می کند تا در فضا و هزینهاینترنت بیشتر صرفه جویی کنید.

صنعت فیلم در روند پذیرفتن فناوری های مبتنی بر ابر بسیار کند بوده است. با این حال این ایده به آرامی در حال اجرایی شدن است. در فیلم های اخیر مانند The Walk صحنه های رزمی، نتیجه فناوری Cloud-based است. نکته مهم درباره سیستم عامل های ابری مانند Team Viewer Tensor این است که، آنها به مشاغل کمک می کنند تا هزینه های خود را کاهش دهند. در آینده استفاده از ابر برای کاهش هزینه ها و ساخت فیلم هایی با بودجه های خاص ضروری می شود.

منبع:

https://www.raindance.org/how-is-digital-technology-reshaping-the-film-industry/

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.iranctech.ir/?p=1817
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد فناوری دیجیتال در صنعت فیلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.