فناوری های نوین صنعت معماری

809 بازدید

تاکنون استفاده از فناوریهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در صنعت ساختمان و معماری به دلیل بالا بودن هزینههای بکارگیری آنها با محدودیت روبرو بوده و کاربرد گسترده ای از این فناوریها در حوزه معماری وجود نداشته است؛ اما پیش بینی میشود در سالهای آتی به دلیل مزایای گسترده فناوریهای واقعیت مجازی و افزوده در زمینههای طراحی و ساخت، این فناوریها در صنعت ساختمان، نقش و جایگاه مهمیرا در اختیار داشته باشند. با این حال طراحان حرفه ای و معماران بیش از دیگر فعالان این حوزه از فناوریهای واقعیت مجازی به عنوان یک بستر فوق العاده برای نمایش طرحهای پیشنهادی خود به مشتریان استفاده میکنند.

امروزه به طور معمول در صنعت معماری از نقشه ها و ماکت ها استفاده میشود و اغلب بزرگترین چالشهای پیش روی طراحان متقاعد کردن مشتری است که آیا نتیجه نهایی کار، شبیه طرح دو بعدی یا سه بعدی ارائه شده خواهد بود یا نه؟!

بهره گیری از فناوری واقعیت مجازی در صنعت معماری این امکان را به مشتریان میدهد که که با استفاده از هدست های واقعیت مجازی بتوانند نتیجه نهایی پروژه را قبل از ساخت به طور کامل ببینند؛ با مدل و طرح پیشنهادی معمار ارتباط برقرار کنند و پروژه را در مقیاس واقعی و با جزئیات دلخواه درک کنند. مشتریان میتوانند با استفاده از این هدستها در محیط سه بعدی طراحی شده وارد شوند و یک نمای مجازی از اتاق خاص را مشاهده کنند؛ در و پنجرهها را باز کنند؛ وارد آسانسور شوند و در طبقات جابجا شوند؛ چرا غها را روشن و خاموش کنند و اشیا موجود در محیط را جایجا کنند .همچنین با استفاده از این هدستها میتوان برخی المانهای پروژه مثل تیغه بندی داخلی پلانها را به صورت قابل تغییر طراحی کرد که مشتریان بتوانند از بین وضعیتهای پیش رو حالت مطلوب خود را انتخاب کنند. این سطح تعامل مشتری با طرح پیشنهادی و درک پروژه منجر به بازخوردهای دقیقی از سوی مشتری میشود. بر اساس بازخورد مشتری، طرح مدلسازی شده بازبینی و اصلاح میشود و در نهایت طرح ارائه شده با خواسته مشتری انطباق و شباهت بسیار بالایی خواهد داشت.

استفاده از فناوریهای واقعیت مجازی به سازندگان ساختمان نیز امکان را میدهد که طرح معمار را درک کنند و از طریق تعامل بیشتر با معماران پروژه نهایی را مطابق طرح پیشنهادی تحویل دهد. همچنین این فناوری ها میتوانند به عنوان ابزار مناسب برای ارائه به متقاضیان در هنگام فروش و پیش فروش ساختمان مورد استفاده قرار بگیرند.

گسترش گوشیهای همراه هوشمند نیز به توسعه فناوریهای واقعیت مجازی کمک کرده و برنامههای واقعیت مجازی به راحتی بر روی گوشیهای هوشمند قابل اجرا خواهد بود .بنابراین استفاده از فناوریهای واقعیت مجازی میتواند موجب تحول و دگرگونی بزرگ در صنعت معماری شود. در ادامه برخی از مزایای این فناوریها در صنعت معماری تشریح خواهد شد:

مزایای فناوری واقعیت مجازی در صنعت معماری

استفاده از فناوریهای واقعیت مجازی در معماری مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره خواهد شد:

  • هزینه پایین راه اندازی
  • ایجاد مزیت رقابتی
  • جلوگیری از بازبینیهای متعدد طرح
  • اجرای سناریوهای مختلف

یکی از نکات مهم در طراحی معماری درک چگونگی هدایت یک فرد در مسیرهای حرکت درون ساختمان است. با استفاده از واقعیت مجازی، فرد میتواند از مسیرهای مختلف وارد ساختمان شود و مسیرهای خروج اضطراری را آزمایش کند. این فناوری این امکان را برای معماران فراهم میکند که میزان امن و کاربردی بودن طرح خود در واقعیت را ببینند و طرحهای خود را اصلاح و یا ارتقا دهند.

کاربرد فناوری واقعیت افزوده در معماری

در معماری پس از طراحی اولیه سازه، مدل سه بعدی آن از طریق نرم افزار سه بعدی ساز شبیه سازی میشود. برای ارزیابی مدل طراحی شده و نمایش آن قبل از ساخت، ماکت آن ساخته میشود. ساخت ماکت بسیار زمان بر و هزینه بر خواهد بود و جابجایی آن نیز دشوار است .اما استفاده از فناوری واقعیت افزوده در شبیه سازی مدلهای سه بعدی این امکان را برای کاربر فراهم میکند که از طریق گوشی هوشمند پلان دو بعدی طراحی شده را به صورت سه بعدی و به صورت 360 درجه مشاهده کند. نمایش نماهای بیرونی و داخلی مدل طراحی شده به صورت سه بعدی و با جزئیات کامل، مشتریان را به درک و ارزیابی صحیح از نتیجه نهایی تکمیل شده نزدیک میکند. بنابراین با استفاده از واقعیت افزوده نیازی به ساخت ماکتهای پرهزینه و سنگین نخواهد بود و معماران میتوانند مدل طراحی شده خود را به سادگی در سراسر دنیا به نمایش بگذارند.

مزایای استفاده از واقعیت افزوده در معماری

با توجه ب ه ویژگ یهای فناوری واقعیت افزوده و کاربرد آن در ارائه مدلهای طراحی شده میتوان چنین مزیتهای را بر استفاده این فناوری در صنعت معماری ذکر کرد:

مشاهده جزئیات سازه طراحی شده از زوایای مختلف

با استفاده از فناوری واقعیت افزوده کاربر میتواند از طریق گوشی خود در محیط پروژه حرکت کند و نمای بیرونی و داخلی سازه رو به طور کامل و با جزئیات مشاهده کند. همچنین کاربر میتواند با تغییر حرکت گوشی خود سازه را از زوایای دیگر ببیند.

ثبت تصویر لحظه ای از سازه سه بعدی

کاربر میتواند در حین مشاهده سازه سه بعدی در گوشی هوشمند، از این مدل شبیه سازی شده و عناصر مجازی و حقیقی اطراف آن تصویربرداری کرده و با افراد دیگر به اشتراک بگذارد.

ارائه اطلاعات دیجیتالی

در حین نمایش مدل سه بعدی برخی از اطلاعات مورد نیاز کاربر به صورت متن، عکس یا فیلم به صورت واقعیت افزوده در صفحه گوشی هوشمند قابل ارائه خواهند بود.

 امکان ارائه انیمیشنهای متنوع

کاربر ضمن حرکت در محیط پروژه میتواند برخی المانهای محیط مجازی مثل سقف، دیوارههای بیرونی و داخلی، نحوه نورپردازی، نوع نمای ساختمان و.. را به دلخواه خود تغییر دهد و حالات مورد نظر خود را انتخاب کند. همچنین کاربر میتواند مدلهای مختلف فضای سبز را در محیط پروژه ایجاد کند و با اضافه کردن عناصر مجازی مد نظر خود، پروژه را به طور کامل و قبل از اجرا مشاهده کند.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.iranctech.ir/?p=1805
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد فناوری های نوین صنعت معماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.