فناوری های نوین و صنعت سینما

833 بازدید

برای تهیه فیلم به عنوان عنصر محوری صنعت سینما از ایده و فیلمنامه گرفته تا تنظیم، ویرایش صحنه ها و پخش؛ نیروی انسانی با تخصص های متفاوت، ابزارهای متنوع و شرکت ها زیادی مشارکت می کنند. نمایش فیلم در سینماها و پخش زنده تلویزیونی به آرامی در حال تبدیل شدن به محصولات مقرون به صرفه تری هستند که به راحتی می توان آنها را با کیفیت فوق العاده زیاد از طریق تلفن همراه یا لپ تاپ تماشا کرد. سینما تبدیل به رسانه ای هنری شده که علاوه بر شش هنر دیگر؛ صنعت، فن و تکنیک را نیز به خدمت گرفته است تا در نهایت پیام خود را به مخاطب میلیونی اش برساند.

نحوه تامین بودجه فیلم، تحلیل رفتار بیننده، بکار گیری علوم جدید در صنعت فیلم سازی، انتخاب بستر مناسب برای نمایش فیلم و توجه به آنچه بیشتر محبوب تماشاگران است آینده صنعت سینما و کسب و کارهای مرتبط با آن را تعیین خواهد کرد. هر چه این تکنیک ها دقیق تر، نوآورانه و هنرمندانه تر باشد، مخاطب بیشتر و در نتیجه درآمد و سود بیشتری با خود همراه خواهد داشت. افزون بر آن فیلم می تواند روشی باشد برای سرگرم کردن، آموزش دادن، روشنگری و الهام بخشیدن به بیننده با قدرت ارتباطی جهانی. یک فیلم منعکس کننده همان فرهنگی است که توسط آن تولید شده است.

مروری بر تحولات فناورانه در سینمای امروزی

مروری بر تاریخ 142 ساله صنعت سینما به عنوان رسانه هنری با مخاطب میلیونی و عام

صنعت سینما یا هنر هفتم علاوه بر شش هنر دیگر( تئاتر، نقاشی، مجسمه سازی، معماری، موسیقی و رقص)، صنعت، فن و تکنیک را نیز به خدمت گرفته است. هر رسانه می‌تواند از وجوه مختلف از هنر استفاده کند، اما اینکه رسانه‌ای خود به هنر تبدیل شود در مورد سینما اتفاق افتاده است.

تحولات تاریخ سینما

تولد اولین فیلم سال 1878، دوران صامت، سینماتوگراف،  جلوه های ویژه،  عصر هالی وود، اعجاز رنگ و صدا ، عصر تلویزیون و تحولات اجتماعی، عصر کامپیوتر و فناوری دیجیتال، تجهیزات پیشرفته و دنیای مجاز، سینما و واقعیت مجازی، سال 2020 اینترنت رسانه فرهنگ تلفن همراه سخت افزار و نرم افزارهای پیشرفته و سینمای کنونی

کارکرد سینما

هر فیلمی، کارکردهای متفاوتی دارد مثل:  تفریحی، ابزار تحقیق علمی، سرمایه‌گذاری، مدرکی مستند، یک کانال ارتباطی، یک شکل ‌دهنده اعتقادی، تعیین ‌کننده سلیقه‌ها و یا  کارکرد هنری. مهمترین کارکردهای سینما ‌را می ‌توان در سه قسمت هنری، ارتباطی و صنعتی دسته ‌بندی کرد.

کارکرد هنری

برخی از فیلم‌ها به‌ عنوان هنر، از محکم ‌ترین ساختارهای هنری برخوردارند، به‌ طوری ‌که داستان، به‌ گونه هنرمندانه و دراماتیک روایت شده و یا برای ارائه زیبایی‌ها، با هنرمندی خاصی به موضوع می‌پردازد. ترکیب‌بندی، رنگ، صدا، مونتاژ، نور، دکور، حرکت، موقعیّت دوربین، اجرا، تنظیم زمان و فضا از جمله آن عناصر است. برقراری ارتباط بین انسان‌های مختلف با رمزگزاری و ارسال پیام‌های ویژه، فراهم کردن سرگرمی، آگاهی دادن و مهمتر از همه تعریف  و ساختن دنیای پیرامون مخاطبان خویش از جمله این کارکردهاست. از بعد هنری نیز به‌طور مستقیم، با احساسات و عواطف بشری سر و کار دارد و اندیشه، رفتار و کردار آن‌ها را به‌طور غیر مستقیم تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن‌چه برتری رسانه‌ای آن ‌را افزون می‌کند، تأثیر غیر مستقیم آن است.

کارکرد صنعتی

اساس بعد صنعتی فیلم در این است، که ساخت دست بشری است. کالایی که به خاطر مصرف تولید می‌شود. زیرا در زمان فعلی تولید برخی فیلم ها از تأسیس چند کارخانه پرهزینه ‌تر است و صرفا برای هدف سودآوری اجازه تولید می ‌یابد و در پروسه خود، تمامی روندی که یک کالا دارد در بازاریابی، تبلیغ و … را طی می‌کند. در این روند، نگاه به مخاطب، ابعاد هنری، سیاسی اجتماعی، عرضه و تقاضا و … نیز مانند کالاهای صنعتی مدیریت می‌گردد.

ادامه مقاله به زودی در سایت قرار می گیرد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.iranctech.ir/?p=1802
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد فناوری های نوین و صنعت سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.