گردشگری علاوه بر رشد چشمگیر در دهه گذشته، یکی از بخشهایی است که در مواجهه با بحرانهای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و…، بسیار مقاوم بوده و بعد از گذر از بحران معمولا رشد چشمگیری داشته است.
در حال حاضر با بحرانی به نام ویروس کرونا مواجه هستیم که تمام جهان را تحت تاثیر پیامدهای خود قرار داده است، آسیبهای این ویروس بر سبک زندگی جامعه انسانی بر افرادِ جامعه پوشیده نیست و قطعا با همهگیری آن ابعاد گوناگون زندگی فردی و اجتماعی اشخاص تحت تاثیرقرار گرفته و این بین صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت وابسته به نیرو و تعامل انسانی نیز آسیبهایی را متحمل شدهاست.
ازآنجاکه جهان به دلیل مواجهه با بحران ویروس کرونا در حال تبدیلشدن به یک محیط 100% دیجیتال است، تحول دیجیتالی و استفاده از ظرفیت کارآفرینان و استارت آپ ها ( کسب و کارهای نوپا) به جامعه این امکان را می دهند که در مدتزمان کوتاهتر از پیشرفت های جدید بهرهمند شویم و در نتیجه این بحران را با چالش ها و مشکلات کمتری طی کنیم.
با توجه به اینکه سازمان جهانی گردشگری UNWTO، سال 2020 را سال جهانگردی و توسعه روستایی اعلام کرده است؛ توجه همهجانبه به دانش مرتبط با این صنعت بخصوص در بخش فناوری و نیاز کشور ایران به اقتصاد غیرنفتی و روستایی می تواند بسیار ارزشمند عمل کرده و تضمینکننده پایداری و موفقیت بیشتر در کسبوکارهای نوپا باشد.
پاسخ به سؤالات زیر مشخصکننده نحوه مواجهه با چالشها، تعیین اولویتهای اصلی و تعیین مهمترین استراتژیهای کارآفرینان در حوزه گردشگری خواهد بود.
1-فناوری چگونه میتواند یک سفر آسان و بهینه و ایمنتر برای مشتریان فراهم کند؟
2- فناوری چگونه می تواند راحتی و ارزانی و کیفیت سفر را بهبود بخشد و هزینههای اقتصادی، زیستمحیطی و زمان را کاهش دهد؟
3- فناوری چگونه می تواند راهکارهایی برای بهبود پایداری و سودآوری اقتصادی ارائه دهد؟
4-فناوری چگونه می تواند خدمات سفر را شخصیسازی کند؟
5-فناوری چگونه می تواند ارتباط بین دنیای خردهفروشی، مراکز خرید، درمانی، تفریحی، گردشی، هتلها، رستوران ها و… را شکل دهد و تجربه ای خوشایند برای گردشگر ایجاد کند؟
مروری بر تحولات فناورانه در صنعت گردشگری امروزی
گردشگری (توریسم) به مجموعه فعالیتهایی اطلاق میشود که یک شخص بهطور مستقل و یا در قالب گروه در جایی که محل سکونت و زندگی دائم او نیست، به عمل میرساند.
صنعت توریسم به دو بخش داخلی و خارجی یا بینالمللی تقسیم میشود. افرادی که به مدت حداقل یک شب و حداکثر یک سال در مکانی غیر از محل زندگی خود باهدف گشتوگذار، تفریح و سپری کردن اوقات فراغت، اقامت میکنند، توریست یا گردشگر(توریست) نام دارند.
دو دیدگاه کلی برای گردشگری وجود دارد؛ از دیدگاه کسانی که بهصورت زنجیرهی درآمدی به آن نگاه میکنند، صنعت گفته می شود. از دیدگاه کسانی که به صورت اجتماعی و از جنبههای علمی و علوم انسانی نگاه میکنند، فعالیت تلقی میشود.
جهانگردی شامل چهار مرحله است که گاه با یکدیگر همپوشانی دارند:
- فعالیتهای قبل از سفر نظیر کسب اطلاعات، پرسوجو از اقوام و دوستان، نگهداری مکان یا برنامهریزی برای یک بازدید روزانه و آماده شدن برای سفر است.
- انجام سفر از مبدأ به مقصد و برعکس که احتمالا شامل توقف شبانه در مسیر نیز میشود.
- فعالیتهایی که در مقصد انجام میشود و ممکن است بهصورت یکنواخت و معین و بسیار متنوع باشد.
- فعالیتهایی که بعد از سفر انجام میپذیرد؛ از قیبل تولید محتوای اینترنتی، چاپ عکس و آلبوم، چاپ کتاب، گفتگو و بحث دربارهی تجارب سفر و …
گردشگری را از بُعد تقاضا میتوان به سه نوع تقسیم کرد:
- گردشگری داخلی: سفر شهروندان یک کشور به نقاط مختلف همان کشور
- گردشگری ورودی : سفر شهروندان کشورهای دیگر به یک کشور
- گردشگری خروجی: سفر شهروندان یک کشور به کشورهای دیگر
دستهبندیهای انواع گردشگری
بر اساس انگیزه
گردشگری قومی، گردشگری فرهنگی، گردشگری تاریخی، گردشگری طبیعتگرا، گردشگری تفریحی، گردشگری کاری
بر اساس موقعیت مکانی
شامل گردشگری درونمرزی، گردشگری برونمرزی و گردشگری محلی
بر اساس هدف
تفریحی و استفاده از تعطیلات، درمانی، فرهنگی و آموزشی، اجتماعی، ورزشی، مذهبی و زیارتی، بازرگانی و سیاسی
ازنظر مکان مقصد
گردشگری شهری،گردشگری روستایی، گردشگری عشایری، گردشگری قومی، گردشگری قبیلهای، گردشگری طبیعتی، گردشگری ساحلی، گردشگری دریایی، گردشگری کوهستانی، گردشگری هوا- فضا، گردشگری زیستمحیطی
ازنظر موضوع
گردشگری دریایی، گردشگری برف، گردشگری فرهنگی و هنری (گردشگری میراث)، گردشگری اجتماعی، گردشگری علمی – آموزشی، گردشگری درمانی، گردشگری طبیعت، گردشگری اکو توریسم، گردشگری ورزشی، گردشگری چشماندازهای کشاورزی و عشایری، گردشگری شکار و صید، گردشگری تجاری، گردشگری سیاسی، گردشگری آثار جنگ، گردشگری زیارت اهل قبور، گردشگری از گاوها، گردشگری فضاهای صنعتی – معدنی وگردشگری مجازی
تکنولوژیهای برتر سال ۲۰۱۹ در صنعت گردشگری و سفر
در سال 2019، 74% از مردم برنامهریزی سفر خود را از طریق اینترنت و تنها 13% از طریق سنتی تجربه کردهاند. با افزایش تعداد مسافران نیاز به یکپارچگی و تعامل بیشتری برای هماهنگی و تنظیم رویدادهای مربوط به سفر، مشاهده می شود. در سالهای اخیر، تجربه سفر بهوسیله فناوری گسترشیافته است و این گسترش از طریق رسانههای اجتماعی، عکسها و ویدیوها هرروز بیشتر از دیروز توسعه مییابد.
عناوین فناوریهای سال 2019عبارتاند از :
شخصیسازی سفر، برنامههای کاربردی تلفن همراه، واقعیت مجازی VR ، خدمات رزرو آنلاین، هوش مصنوعی و چت بات ها، واقعیت افزوده AR ، اینترنت اشیاء و تکنولوژیهای صوتی، اتاقهای هوشمند، برنامههای مترجم همزمان و قطارهای پرسرعتنمونهای از استفاده از واقعیت مجازی را میتوان در طبقه همکف آکواریوم باغوحش دبی دید. در آنجا میتوانید از جاندارانی مانند شیرها و گوریلها دیدن کنید و یا به همراه نهنگها به اعماق اقیانوس سفری داشته باشید. تجربه نزدیک و بدون خطر دیدن حیوانات، در قلمرو خودشان و آشنایی با طرز زندگی آنها میتواند آموزنده باشد. این قسمت از آکواریوم، برای کودکان جذاب است. مهمترین مزیت این قسمت از آکواریوم دبی را میتوان عدم وجود هیچگونه محدودیت در آن دانست. بازدید از این باغوحش رایگان است و و شما هزینه ای اضافی برای بازدید از این باغ وحش پرداخت نخواهید کرد.
در پروژه واقعیت افزوده شرکتZumoko صربستان، مکان جغرافیایی کاربر با استفاده ازGPS بدست آمده و محتوا بر اساس مکان جغرافیایی کاربر نمایش داده میشود. با دانستن این که گردشگران توجه کمتری به بروشورهای معمولی سفر دارند، با برنامههای سفر واقعیت افزوده، میتوان اطلاعات را در یک سطح جدید، با انیمیشنهای سهبعدی ارائه کرد. قبل از سفر با جستجوی اسکان، حملونقل، رستوران یا بررسی اطلاعات هر مکان میتوانیم سفر را به یک ماجراجویی جذاب تبدیل کنیم.
فناوری اطلاعات و ارتباطات، بسیاری از تجارتهای جهانگردی را وادار کرده است، که عملکرد خود را بازبینی کنند، که مشاهده کنند، آیا آنها به روشی کارآمد و سودآور عمل میکنند؟ تمرکز این صنعت قطعاً از طریق ادغام ادامه خواهد یافت. مثل گروه تی یو آی( TUI )(Touristik Union International)، که یک شرکت چندملیتی (آلمانی- انگلیسی) هتلداری و گردشگری است، که درزمینه مدیریت شرکتهای هواپیمایی (6 شرکت هواپیمایی) و خطوط چارتر، خطوط کشتیهای گردشی (سه شرکت کشتیرانی)، ارائه خدمات هتلداری (300 هتل) و خدمات توریستی و مسافرتی (هزار و هشتصد دفتر خدمات) فعالیت مینماید. شرکتهای بزرگتر به دنبال تسلط بر بخشهای خاص مانند خردهفروشی، حملونقل هوایی و تور یا اجرای یکپارچه برای افزایش سودآوری هستند.
ادامه مقاله به زودی در سایت قرار می گیرد.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.