فناوری های نوین و ورزش

1421 بازدید

یکی از فاکتورهایی که نقش مهمی در موفقیت یک ایده کسب‌وکار ایفا می‌کند، کسب دانش مرتبط با آن است. در کنار آن، شناخت تحولات  و نوآوری‌هایی که در دنیای کنونی وجود دارد می‌تواند چشم‌انداز دقیق‌تری از بستر فنی و تخصصی برای آینده ترسیم کند. افرادی که در حوزه کسب‌وکارهای جدید ورزشی قدم برمی‌دارند به‌نوعی پیشتازان توسعه این صنعت در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی نیز خواهند بود. علوم ورزشی همراه با مهندسی ورزشی، ابزارها و شرایطی را فراهم کرده‌اند تا سطح عملکرد ورزشکاران و مربیان را ارتقاء دهند. علاوه بر این، توانمند شدن تیم‌های ورزشی، بهینه شدن استعدادیابی ورزشکاران، دقیق شدن داوری، کمتر شدن استرس‌های کاری مسئولان، ارتقاء سلامت و سطح ایمنی و افزایش علاقه‌مندان به ورزش، از دستاوردهای دیگر پیشرفت فناوری در ورزش است.

  1. مروری بر تحولات در ورزش امروزی

استفاده از فناوری در قدیم شاید فقط تکرار یا آهسته کردن صحنه برخی حوادث حین برگزاری یک مسابقه بود، اما اکنون تصور ورزش حرفه‌ای بدون تکنولوژی تقریباً غیرممکن است. پیشرفت‌ علوم درزمینهٔ روباتیک، شیمی، الکترونیک، کامپیوتر و ژنتیک، دنیای امیدوارکننده‌تری در آینده ورزش را پیش روی ورزشکاران قرار می‌دهد. بسیاری از تجهیزات ورزشی، برنامه‌های آموزشی ورزشکاران، تصمیمات مهم داوران، سیستم‌های ایمنی، امتیازدهی مسابقات، آزمودن‌های دوپینگ، مانیتور کردن دائمی شرایط و تجهیزات رسانه‌ای توسط فناوری و سیستم‌های رایانه‌ای انجام می‌شود.

بسیاری از ورزش‌ها به‌مرور زمان تغییر کرده‌اند و یا از بین رفته‌اند. حدود 8000 رشته ورزشی در جهان وجود دارد،که در دسته‌بندی کلی می‌توان آن‌ها را به دسته‌های زیر تقسیم کرد. ورزش‌های:

  1. حرکتی
  2. ماجراجویانه
  3. رزمی
  4. نشانه‌روی
  5. سواری
  6. گروهی
  7. فکری
  8. آبی

حوزه‌های وابسته به این رشته‌ها نیز به بخش‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  1. توسعه اماکن و فضا‌های ورزشی
  2. ورزش قهرمانی المپیکی
  3. ورزش پارالمپیکی
  4. ورزش بانوان
  5. ورزش همگانی
  6. علمی و کارسازی ورزش
  7. بخش فرهنگی ورزش
  8. بخش رسانه‌های ورزشی
  9. ورزش روستایی و بومی محلی
  10. ورزش بیماری‌های خاص و ناشنوایان

گستردگی این بخش‌ها باعث می‌شود ورزش در جایگاه یک صنعت، جزء یکی از بزرگ‌ترین صنعت‌های جهان محسوب ‌شود و علاوه بر این بر سایر کسب‌وکارهای مرتبط مثل گردشگری، آموزش‌وپرورش، رسانه و سرگرمی، سلامت و … نیز تأثیر می‌گذارد.

آغازکنندگان فرآیند کارآفرینی در ورزش، می‌توانند سازمان‌ها، افراد یا دولت‌هایی باشند که در حوزه‌ی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حضور مؤثری داشته باشند. یکی از بخش‌های مهم این فرایند، کسب دانش روز، شناسایی فناوری‌های نوین و مراقبت دائم از تغییرات بازار برای نوآوری و شناسایی فرصت‌ها است.

از ترکیب علوم ورزشی با مهندسی ورزش می‌توان به فناوری‌های ورزشی دست‌یافت:

 

 

یکی از ابزارهای که امروزه توانسته برای مربیان و ورزشکاران مفید واقع شود در جهت مانیتور کردن شرایط ورزشکاران در هنگام تمرین و در مرحله بعدازآن یعنی ریکاوری است. به‌عنوان‌مثال ابزارهای کنترل تمرین برگرفته از تکنولوژی مانند جی‌پی‌اس، ضبط و مانیتور ضربان قلب کمک شایانی به ورزشکاران و مربیان می‌نماید.

استفاده از تکنولوژی در ورزش‌های پربرخورد در ارتقاء عملکرد، جلوگیری از آسیب‌دیدگی، درمان آسیب‌دیدگی و محافظت از سلامت ورزشکاران رشد داشته است. استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای باکیفیت و سرعت‌بالا، در راستای پیشرفت نرم‌افزار بیومکانیک، به گروه‌ها اجازه می‌دهد که تصویر نزدیکی از حرکات بازیکنان مشاهده کنند. این مشاهده دقیق ممکن است به مربیان کمک کند که ارتباط حرکتی (زنجیره‌ای از عضلات، مفاصل و حرکات بدنی) یک بازیکن هاکی را هنگام استپ شات و یا ضربه پنالتی یک بازیکن راگبی یا کرنر زدن یک فوتبالیست را بهتر درک کنند. این اطلاعات برای پیشرفت سرعت، دقت و همچنین برای تحلیل نشانه‌های ممکن مثلاً عدم تعادل هنگام حرکت که باعث آسیب‌دیدگی می‌شود، به کار گرفته می‌شود.

مثال دیگری از علم ورزش و تکنولوژی که به‌طور عمده باهم ادغام‌شده‌اند فیزیولوژی اعصاب و  اعصاب است. فاکتورهایی که قبلاً تنها در آزمایشگاه‌ها قابل‌اندازه‌گیری بودند، مانند فعالیت عضلات، ریتم تنفسی و فعالیت‌های عصبی؛ امروزه در حین تمرین و بازی به‌اندازه گیری و ارزشیابی این اطلاعات پرداخته و در دسترس قرار می‌دهند.

امروزه اندازه‌گیری میزان تمرکز، آمادگی واکنش، میزان گرم کردن یک فوتبالیست در زمین یا یک دروازه بان در هنگام دریافت پنالتی یا یک بازیکن هاکی در یک نبرد رودررو در حین بازی امکان‌پذیر شده است.

ادامه مقاله به زودی در سایت قرار می گیرد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.iranctech.ir/?p=1796
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد فناوری های نوین و ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.