نقش صنایع فرهنگی و هنری در اقتصاد کشور

381 بازدید

نقش صنایع فرهنگی و هنری در اقتصاد کشور

صنایع فرهنگی گونه‌ای از صنعت است که به خلق ایده، تولید و توزیع محصولات و خدماتی می‏پردازد که ماهیت فرهنگی دارند و مخاطب آن‏ها جنبه ‏ها و ابعاد فرهنگی فرد و جامعه است. از آنجایی که تولید محصولات و خدمات فرهنگی بر خلاقیت، مهارت، دانش و استعداد تولیدکنندگان آن استوار است، صنایع فرهنگی را صنایع خلاق نیز می‌نامند.

ویژگی‌های صنایع فرهنگی در دو بعد فرهنگی و صنعتی قابل‌بررسی است. در بعد فرهنگی می‌توان به این ویژگی‌ها اشاره نمود.

صنایع مختلف، محصولاتی تولید می‌کنند که تنها ارزش فیزیکی دارند و ماده‌ی اولیه بیشتر آن‌ها را طبیعت فراهم می‌کند. این محصولات غالباً معنا و مفهوم خاصی را منتقل نمی‌کنند. اما ماده اولیه تولیدات در صنایع فرهنگی، از احساسات و تراوش‌های ذهنی افراد خلاق و اصحاب فرهنگ گرفته می‏شود؛ و آنچه ارزش تولیدات و خدمات فرهنگی را رقم می‌زند، محتوای آن‌ها است که یک پیام فرهنگی را به مخاطبان خود انتقال می‌دهد.

سینما به‌عنوان یک صنعت تأثیرگذار در عرصه فرهنگ توانسته است جایگاه بالایی را در مناسبات بین فرهنگی به دست آورد.امروزه صنعت سینمای هالیوود و بالیوود چشم‌های ملل مختلف دنیا را به سمت فرهنگ دو کشور ایلات متحده آمریکا و هندوستان خیره کرده و ضمن ایجاد پایگاه سیاسی مناسب برای این دو کشور در سطح جهان درآمدهای اقتصادی هنگفتی را نصیب این کشورها مخصوصاً امریکا نماید.

صنایع رسانه‌ای میتواند با فراگیری و همگانی شدن خود مؤثرترین عنصر در زمینه‌های مختلف فرهنگی باشد. بی‌شک همه ما با رسانه‌های مختلف کم‌وبیش سروکار داریم و می‌توان گفت دنیای امروز ما بدون حضور رسانه‌ها مفهوم و جذابیت خود را از دست خواهد داد.رسانه‌های زیر بیشترین تحولات را در عرصه فرهنگ امروز رقم می‌زنند.

زبان بین‌المللی موسیقی همواره باعث انتقال مفاهیم عمیق فرهنگی، مذهبی، سیاسی و … در بین ملت‌های گوناگون بوده است و اکنون با بسط و توسعه صنایع مربوطه توانسته است نزدیکی فرهنگی ملل را رقم بزند. به‌عنوان‌مثال وقتی یک فرد آمریکایی در اتومبیل خود به یک موسیقی عربی گوش می دهد، می‌توان از تأثیرگذاری این صنعت آگاه شد.

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.iranctech.ir/?p=1978
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد نقش صنایع فرهنگی و هنری در اقتصاد کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.