واقعیت ترکیبی MR؛ دستیار جدید پزشکان

729 بازدید

کاربردهای واقعیت ترکیبی MR (ترکیب واقعیت مجازی VR و واقعیت افزوده AR ) در چند سال گذشته، بیشتر در حوزه بازیهای کامپیوتری و صنعت سینما قابل مشاهده بوده است. اما در سال های اخیر، پزشکان و پزوهشگران حوزه پزشکی شروع به تزریق این فناوری در این حوزه نموده و برنامه های کاربردی و عملی­ای را در زمینه آموزش پزشکی طراحی کرده اند. در این یادداشت گزارش مختصری از  پیشرفت های صورت گرفته در این حوزه ارائه می شود.

در واقعیت ادغام شده یا واقعیت ترکیبی (MR) ، جهان واقعی و مجازی بهم پیوسته اند و این امکان وجود دارد که تا ضمن حفظ حس حضور در محیط فیزیکی واقعی ، تعامل با اشیاء دیجیتالی برقرار شود. برای دانشجویان پزشکی در دوران کارآموزی ، MR امکان مشاهده تصاویر و داده های بدست آمده از بیماران را به مراتب راحت تر و در دسترس تر فراهم می کند.
شما با پرداخت هزینه یک هدست واقعیت ترکیبی، می توانید به راحتی، بدون پرداخت هزینه و با انعطاف به مراتب بالاتر، کارآموزی های عمل های مختلف و حساس جراحی را برای دانشجویان پزشکی، شبیه سازی کنید.

داشتن دانش و بینش ملموس از آناتومی انسان که برامده از تجارب واقعی می باشد برای دانشجویان پزشکی بسیار مهم است. با وجود اینکه برنامه های رایانه ای تعاملی می توانند ابزارها و فرصت های ارزشمندی را در اختیار دانشجویان بگذارند، اما ترجیح اغلب دانشجویان، کسب تجربه ملموس از آناتوی انسان می باشد. با استفاده از MR ، دانشجویان می توانند تجربه ای مشابه با واقعیت را در مشاهده و در عین حال بررسی واقعی جزئیات در هر زمان ممکن دریافت کنند. برای کارآموزان جراحی، مشاهده جراحی به صورت زنده یک ضرورت به حساب می آید. زیرا هیچ مطالعه ای به اندازه دیدن یک جراحی و آشنا شدن با فرآیند جراحی نمی تواند کارساز و راهگشا باشد. با این حال پیدا کردن فرصت مناسب برای مشاهده یک عمل جراحی کار نسبتا دشوار و طاقت فرسایی می باشد. با استفاده از فناوری MR، جراحان می توانند اقدامات خود را به صورت زنده به اشتراک بگذازند. همچنین با ضبط جراحی ها به صورت برنامه های کاربردی قابل اجرا در فناوری MR، جراحان مختلف می توانند در مورد نحوه جراحی، تکنیک های استفاده شده، خطاهای احتمالی مرتکب شده و… با یکدیگر به تبادل نظر پرداخته و به ارتقای سطح سلامت انسانی کمک کنند.

بر اساس پژوهش های انجام شده در آزمایشگاه سالیبوری، محققان از بازخوردهای های لمسی و حتی بیماران مصنوعی برای کمک به آموزش دانشجویان پزشکی استفاده می کنند. محیط شبیه سازی جراحی آن ها شامل یک مدل فیزیکی از بیمار می شود که از طریق سیم و مجموعه ای از سنسورها به یک شبیه ساز کامپیوتری متصل می شود. شرکت کنندگان در این آزمایش از دوربین های آندوسکوپی و سایر ابزارهای مدرن مراقبت های پزشکی برای تشخیص و درمان این مدل فیزیکی استفاده می کنند و می توانند نتایج مشابه با درمان یک بیمار واقعی را در مدل فیزیکی خود ببینند.

دسترسی سریع به اطلاعات

با وجود پیشرفت های شگفت آور در حوزه علوم پزشکی، همچنان پزشکان برای بررسی وضعیت بیماران از داده های مکتوب در رایانه و یا گزارش های درج شده بر روی صفحات کاغذی استفاده می کنند. هدست های MR این امکان را برای پزشکان فراهم می کنند که در زمان بسیار کوتاه تر، شرح حال بیمار را مطالعه کرده و در شرایط اضطراری، با کسب اطلاعات در زمان کم تر، تصمیمات موثرتری را اتخاذ نمایند.

تصویربرداری بهتر

متخصصان غالباً اسکن های پزشکی را روی صفحه های رایانه مشاهده می کنند و از ماوس و صفحه کلید برای دستکاری تصویر و بزرگنمایی مناطق خاص و موردنظر استفاده می کنند. فن آوری MR می تواند مکانی را که کاربر به دنبال آن است ردیابی کند و روشی طبیعی تر برای تجزیه و تحلیل یک تصویر ارائه دهد. علاوه بر این ، بسیاری از فرآیندهای تصویربرداری مدرن ، تصاویر سه بعدی ایجاد می کنند. از طریق MR ، کاربران می توانند عمق موجود در محل اسکن شده را به روشی یکپارچه تجسم کنند.
معمولا بیماران هنگام انجام تصویربرداری های سی تی اسکن به خاطر ماهیت آن مانند سروصدای زیاد دچار پریشانی هایی می شوند که در صورت شدید بودن می تواند تبدیل به کلاسترو فوبیا (مکان بسته هراسی از طریق MR و دیگر فن آوری هایی مانند VR و AR، متخصصان پزشکی می توانند با ایجاد فضای شبیه سازی شده برای بیماران و مواجهه آنان با فضای سی تی اسکن از شدت علاثم اضطرابی خود بکاهند. علاوه بر این، فناوری MR ، می تواند با سرگرم کردن بیماران به وسیله تماشای یک بازی ساده و یا یک محیط شبیه سازی شده مطلوب بیماران، از حرکات ناخواسته و غیر ارادی بیماران در حین تصویربرداری کاسته و تصاویر با عمق، دقت و وضوح بیشتری را بدست دهد.

مراقبت آسان

پذیرشگران، پرستاران، پزشکان و سایر متخصصان باید در بیمارستان ها و کلینیک ها با یکدیگر هماهنگ باشند. کار تیمی همواره در بیماران می تواند یک چالش باشد و متخصصان غالباً برای ارتباط و فراخوان نمودارها و داده های دیگر به دستگاههای مختلفی اعتماد می کنند. به وسیله واقعیت مختلط ، مراکز درمانی می توانند وسیله ارتباطی یکپارچه ای را فراهم کرده و اطمینان حاصل کنند که همه مجریان امر می توانند فوراً یادداشت هایی را ارسال و دریافت کنند. با استفاده از فن آوری های MR ، مراکز درمانی می توانند به متخصصان مراقبت های بهداشتی اجازه دهند تا وقت بیشتری را با بیماران بگذرانند.

کلیپ معرفی نقش واقعیت ترکیبی در دنیای پزشکی را از طریق لینک زیر می توانید مشاهده کنید

https://bonyad.iranctech.ir/gallery/50/fa

منابع جهت مطالعه بیشتر

https://healthcare-in-europe.com/en/news/promising-applications-of-mixed-realities-in-medicine.html

https://interestingengineering.com/augmented-reality-the-future-of-medicine

https://www.technative.io/mixed-reality-and-the-future-of-healthcare/

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.iranctech.ir/?p=1868
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد واقعیت ترکیبی MR؛ دستیار جدید پزشکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.