چگونه واقعیت مجازی (VR) در حال متحول کردن صنعت گردشگری است

284 بازدید

فناوری واقعیت مجازی (VR)

فناوری واقعیت مجازی به طور معمول شامل استفاده از هدست VR است که به وارد شدن و غوطه ور شدن کاربر در یک محیط دیجیتال کمک می کند. از طریق استفاده از تصاویر، صداها و دیگر احساسات جسمی، کاربر اساساً در یک دنیای مجازی قرار می گیرد که می تواند در آن حرکت کند و در برخی موارد با روش های دیگر با دنیای مجازی تعامل برقرار می کند.

اگرچه VR سابقه طولانی دارد، اما به لطف هدست های VR با قدرت بالا که توسط شرکت های بزرگی مانند سامسونگ و سونی تولید می شود و همچنین گزینه های کم هزینه مانند گوگل، امروزه مورد توجه قرار گرفته و به عنوان تکنولوژی اصلی مصرف کنندگان جای خود را تثبیت کرده است. موارد استفاده شامل بازی، تماشای فیلم ها، مشاهده تصاویر 360 درجه و موارد دیگر است.

در حالی که بسیاری از برنامه های واقعیت مجازی حول محور سرگرمی قرار دارند، این فناوری در دیگر حوزه ها مانند بازاریابی نیز مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال، هدست های VR می توانند به بازاریاب ها امکاناتی فراتر از ارائه تصاویر اولیه بدهند و به کاربران نیز این امکان را می دهند تا کالایی را که برای خرید انتخاب کرده اند به طور ملموس­ تر تجربه کنند.

واقعیت مجازی در صنعت گردشگری
کسب و کارهایی که در صنعت گردشگری فعالیت می کنند، در پذیرش فناوری واقعیت مجازی رشد قابل توجهی داشته اند. به طور معمول، در این کسب و کارها، مشتریان به جای خرید محصولات به دنبال خرید تجربیات هستند و واقعیت مجازی راهی مؤثر را برای بازاریابان ارائه می دهد تا به آنها سلیقه ای مطابق آنچه می توانند انتظار داشته باشند را پیشنهاد دهد.
مشتریان در حوزه گردشگری معمولاً قبل از رزرو هتل به اطلاعات زیادی مانند مشاهده تصاویر هتل، نگاه کردن به فیلم ها، خواندن نظرات مشتری های دیگر و… نیاز دارند. با استفاده هوشمندانه از واقعیت مجازی، می توان این روند را به میزان قابل توجهی کاهش داد.
بسیاری از هتل ها و شرکت های مسافرتی اکنون واقعیت مجازی را در وب سایت ها یا برنامه های خود ارائه می دهند که این فناوری به کاربران این امکان را می دهد تا نسخه دیجیتالی یک اتاق هتل را تجربه کنند یا حتی به یکی از جاذبه های مجاور آن نگاهی بیندازند. این غوطه وری در واقعیت مجازی، افراد را قادر می سازد «امتحان قبل از خرید» داشته باشند.

برنامه های کاربردی VR در صنعت گردشگری 
استفاده از فناوری واقعیت مجازی در صنعت مسافرتی هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، اما تعداد زیادی از شرکت ها در حال آزمایش روی هدست های VR هستند و کاربردهای خوبی را برای آنها پیدا  کرده اند. در زیر، به برخی از کاربردهایی که تا به امروز در صنعت گردشگری مورد استفاده قرار گرفته اند اشاره می شود.

1. تورهای مجازی برای هتل ها 
یکی از بهترین نمونه های واقعیت مجازی در عمل در صنعت گردشگری استفاده از این فناوری برای ارائه تورهای مجازی در هتل ها و اتاق های هتل است. فایده اصلی این امر این است که به مشتریان این امکان را می دهد که هتل را قبل از انتخاب و رزرو به طور بسیار ملموس مشاهده و جزئیات بیشتری را از مکان سکونت خود در دوران سفر داشته باشند. این محتوای آزمایشی معمولاً در وب سایت هتل یا وب سایت آژانس های مسافرتی ارائه می شود و معمولاً برای تجربه نیاز به هدست VR دارد. در بسیاری از موارد، تجربه مجازی در درجه اول از یک تصویر ساده 360 درجه تشکیل شده است که با سیستم عامل های رسانه های اجتماعی و فن آوری اساسی تر VR مانند Google Cardboard سازگار است.
2. رزرو مجازی 
برخی از شرکت ها در استفاده از VR، یک قدم بیشتر برداشته و کل فرایند رزرو را از طریق واقعیت مجازی ممکن ساخته اند. در صورت استفاده از این کاربرد واقعیت مجازی، مشتریان تجربه رزرو بسیار راحت تری را خواهند داشت، زیرا می توانند اتاق ها، امکانات مختلف و حتی نحوه برخورد خدمه هتل را مورد ارزیابی قرار داده و با گزینه های دیگر مقایسه کنند. همچنین میتوانند، مناظر پیرامون محل سکونت خود را بررسی کنند و اطلاعات کلیدی در مورد منطقه موردنظر را در عرض چند ثانیه و بدون نیاز به صرف هزینه های مالی و زمانی جستجو کنند.
3. تجربه سفر مجازی 
سرانجام، واقعیت مجازی این امکان را به هتل ها، آژانس های مسافرتی و سایر مشاغل موجود در صنعت گردشگری می دهد تا تجربه سفر مجازی را به مشتریان خود ارائه دهند. این بدان معناست که کاربران قادر خواهند بود از اولین جاذبه های اصلی که احتمالاً در وهله اول آنها را به سمت خودسوق می دهند، تجربه هایی را داشته باشند به عنوان مثال، یک هتل در پاریس می تواند یک تجربه مجازی از آنچه که در بالای برج ایفل است را ارائه دهد. مزیت اصلی این کاربرد واقعیت مجازی رزرو اتاق، خرید بلیط پرواز و محصولات مسافرتی متاثر از تجربیات کسب در واقعیت مجازی است که برای مشتریان فراهم شده است.
سخنی با مخاطبان
امروزه فناوری واقعیت مجازی و افزوده جایگاه مهمی را در حوزه فناوری های فرهنگی من جمله بازاریابی کسب کرده­ اند. براساس گزارش درگاه اینترنتی stastistia درآمد حاصل از سخت­ افزار و نرم افزارهای مربوط به واقعیت مجازی و افزوده در سال 2018 برابر با 1/9 میلیارد دلار بوده است که پیش بینی می شود در سال 2020 این مقدار به رقمی بالغ بر 150 میلیارد دلار افزایش یابد. طبق گزارشی که تا پایان سال گذشته توسط درگاه اینترنتی ResearchAndMarkets منتشر شده است، واقعیت مجازی قرار است تا چند سال آینده تأثیر بزرگی در صنعت مسافرتی و گردشگری داشته باشد. این در حالی است که به گزارش اسپوتنیک، میزان درآمد غیرنفی کشورمان در سال 2019 رقمی معادل 36 میلیاد دلار بوده است، این مقایسه نشان می­ دهد باتوجه به در دسترس بودن فناوری واقعیت مجازی و امکان بهره ­برداری بسیار زیاد صنایع خلاق فرهنگی از این فناوری و همچنین پتانسیل های بالقوه کشور در زمینه صنعت گردشگری لزوم توجه مضاعف به فناوری واقعیت مجازی و تزریق آن به صنایع خلاق کشور در این برهه بیش از پیش احساس می شود.
منابع جهت مطالعه بیشتر

https://www.revfine.com/virtual-reality-travel-industry/

https://www.revfine.com/virtual-reality-travel-industry/

https://static1.statista.com/statistics/609054/virtual-reality-market-revenue-worldwide/

https://www.forbes.com/sites/simonchandler/2020/01/09/the-age-of-virtual-reality-tourism-is-fast-approaching/#52cde76170da

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.iranctech.ir/?p=1886
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد چگونه واقعیت مجازی (VR) در حال متحول کردن صنعت گردشگری است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.