آموزش و پرورش را می توان یکی از قدیمی ترین برنامه های تولید شده بشری دانست که با گذشت زمان هر روز بر اهمیت آن افزوده شده به طوریکه امروزه آموزش پرورش تبدیل به یکی از تاثیرگذارترین نهادهای رسمی حکومت ها در سرتاسر جهان شده است. سرمایه گذاری های کلان صورت گرفته شده توسط سیستم های حکومتی در این حوزه قابل توجه است. همزمان با پیشرفت اعجاب انگیز تکنولوژی در سرتاسر جهان، آموزش و پرورش نیز در کشورهای پیشرفته دنیا از این قافله عقب نمانده است. به عنوان مثال در سال 2015 کشور ایالات متحده، مبلغی فراتر از 13 میلیارد دلار را صرف تزریق فناوری به این حوزه نموده است. همچنین پیش بینی می شود در سال 2023، از نرم افزاری 5 میلیارد دلاری پرده برداری خواهد شد که در آن برنامه های درسی با واقعیت مجازی و و واقعیت افزوده ادغام خواهند شد.
واقعیت افزوده به دلیل فراهم کردن فضای تعاملی به صورت ملموس، سه بعدی و پوشش دادن مباحث بسیار گسترده، در کلاس درس می تواند نقش تسهیل کنندهگی بالایی را داشته باشد. در یادداشت زیر نگاهی کوتاه به کاربرد واقعیت افزوده AR در سطوح آموزشی مختلف خواهیم پرداخت.
دوره ابتدایی
یادگیری یک موضوع برای اولین بار هرگز آسان نخواهد بود – به خصوص اگر این موضوع ریاضی باشد اما اگر برنامه ای بتواند آموزش ریاضی را با میزان سردرگمی کمتر تسهیل کند چطور؟
Math Alive برنامه ای است که برای تدریس ریاضی از دوران پیش دبستانی تا کلاس سوم ابتدایی طراحی شده است این برنامه بازی های تعاملی با استفاده ار واقعیت افزوده ایجاد می کند که مباحث مختلف ریاضی مانند کسر، تناسب، نمودارها و.. را شامل می شود.
دانش آموزان می توانند مرتبا با کارتهای تعاملی تعبیه شده توسط واقعیت افزوده بازی کنند و از طریق آنها چگونگی شمارش، مرتب و درک اعداد را بیاموزند. این برنامه مرتبا کارتهای را به صورت دو بعدی برای دانش آموز ارسال می کند و دانش آموز قابلیت کار با این کارتها را به صورت سه بعدی دارد . همچنین می توانید اشکال را با هم ترکیب کنید و ببینید که آنها چه چیزی را با هم می سازند. از دیگر کاربردهای این برنامه کاربری آن برای دانش آموزان دارای نیازهای ویژه است.
واقعیت افزوده در دوران ابتدایی کاربردهای بیشتری نسبت به تدریس ریاضیات دارد. املای برخی کلمات بعضی اوقات می تواند چالش برانگیز باشد، علی الخصوص اگر دانش آموز شما در اوایل دوران تحصیل خود باشد. Catchy Words AR جزو برنامه هایی است که در این زمینه می تواند کمک رسان شما باشد. این برنامه حروف ها را به صورت لرزان در اطراف محیط دانش آموز قرار می دهد و از وی می خواهد بوسیله آنها کلمات جدیدی بسازد.
آموزش رعایت نکات ایمنی از دیگر حوزه های آموزشی است که واقعیت افزوده در آن نقش ایفا می کند. با برنامه Arility Safety ، به دانش آموزان موقعیتی نشان داده می شود که در آن باید راه خود را از کم خطرترین راه ممکن انتخاب کنند و اگر دانش آموزی این راه را به طور اشتباهی انتخاب کرد، به ابتدای برنامه برگشته و از دانش آموز خواسته می شود تا دوباره امتحان کند. همچنین قبل از شروع بازی، نکات ایمنی به صورت سری سوالات کوتاه پاسخ از دانش آموز پرسیده شده و سپس جوابهای آن به وی داده می شود.
دوره متوسطه اول
Shapes 3D یک برنامه هندسی عالی است که به دانش آموزان کمک می کند تا همه چیزهایی را که باید در مورد اشکال سه بعدی بدانند توسط این نرم افزار بیاموزند. با وجود انواع اهرام ، منشور و سایر اشکال سه بعدی ، Shapes 3D برنامه های درسی متفاوتی را بر اساس دانش آموخته شده دانش آموزان از شکل ها ارائه می دهد.
اگر می خواهید دانش آموزانتان جهان را بر اساس ایده های خود طراحی کنند ، CoSpaces EDU یک برنامه عالی برای دانش آموزان برای یادگیری نحوه استفاده از AR است. CoSpaces EDU از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی برای کمک به دانشجویان در تمرین تفکر انتقادی ، خلاقیت ، همکاری ، سواد دیجیتال و ارتباطات استفاده می کند. با استفاده از این برنامه ، شما می توانید داستان پردازی تعاملی ، ایجاد تورهای تعاملی مجازی 360 درجه ، انجام آزمایش ها و نمایشگاه طراحی کنید.
تیم Cospaces با طراحی بازی ” Lord of the Flies” درصدد نشان دادن این قضیه است که یادگیری ادبیات صرفا با خواندن کتاب نمی باشد. این برنامه با تهیه کردن فضای حلاقانه برای دانش آموزان، به آنها اجازه می دهد به جای یادآوری طوطی وار مطالب درسی، در حین بازی مطالب خود را یاد می گیرند.
دوره متوسطه دوم
شاید یکی از خاطره انگیزترین لحظات دبیرستان، روزی است که شما در درس زیست شناسی یک قورباغه را تشریح می کنید. با Froggipedia می توانید آناتومی قورباغه و نحوه رشد آن را بیاموزید این برنامه به شما امکان می دهد زمانیکه قورباغه را تشریح می کنید ، هنگام بیرون آوردن هریک از اعضای آن ، در مورد عملکردهای هر عضو اطلاعاتی را بدست بیاورید. بنابراین با استفاده از واقعیت افزوده ، شما نه تنها از کشته شدن یک قورباغه جلوگیری کرده اید ، بلکه دیگر نیاز به کثیف کاری کلاس و تمیزکاری بعد آن نیز ندارید.
Jigspace برنامه ایست که می تواند هر موضوعی را به دانش آموزان از شناخت لایه های زمین گرفته تا به تعمیر نشی شیر آب یاد می دهد. این برنامه با مثال های گام به گام ، امکان پیگیری و آموزش با سرعتی را که برای کاربر راحت است ، آسان می کند. اگر دانش آموزان یک موضوع را به اندازه کافی بلد بوده و می شناسند، می توانید تاپیک های مخصوص خود را ایجاد کرده تا دیگران نیز از آنها بیاموزند.
برنامه Brush AR از دیگر برنامه های منطبق با واقعیت افزوده است که به دانش آموزان اجازه می دهد آثار هنری را در فضای مجازی برای خود ایجاد کنند. خلاقیت جزو مواردی است که تقویت آن در بهبود سلامت روانی دانش آموزان اثبات شده است و برای داشتن یک فضای آموزشی مطلوب و پربازده وجود آن ضروری است. این برنامه با استفاده از قابلیت های AR، درصدد تقویت خلاقیت دانش آموزان است.
دنیای پیش رو دنیایی است که فناوری های تعاملی مانند واقعیت مجازی و افزوده، به مرور تمامی بخش های آن را به دست خواهند گرفت. AR ابزاری قدرتمند است که با برنامه های تحت پوشش خود، می تواند دانش آموزان را در هر مرحله از یادگیری ، چه معلولیت داشته باشند و چه نباشند ، آماده یادگیری نماید. تجربه آموزش با استفاده از این فناوری ها، هم برای مدرس و هم برای محصل تجربه منحصربفردی است که می تواند بازدهی بیشتری در آموختن و در عین حال صرفه جویی فراوان در هزینه های آموزش به بار می آورد.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.