جشنواره ملی موسیقی جوان

768 بازدید

فرهنگ و هنر در ایران، نمایانگر پیشینه ی فرهنگ بومی در تعامل با تحولات و جریان­های فرهنگی معاصر است. موسیقی سنتی ما نیز که برگرفته از سال­های طولانی همزیستی و همراهی فرهنگ ها و آداب و باورهای متنوع و هویت اجتماعی مردم این سرزمین است، به پشتوانه ی گذشته ی درخشان در مسیر پُرشتاب جهان معاصر، پایدار و پوینده پیش می‌رود. شایستگی و توانمندی نوجوانان و جوانانِ ایران­زمین در هنرِ موسیقی در پرتو اندیشه و تجربه ی پیشکسوتان و هنرمندان نشانی از پایندگی و بالندگیِ موسیقیِ روستاها و شهرهای ایران‌زمین است.

جشنواره ی ملی موسیقی جوان، عرصه ی گشایش و نمایش استعدادهای جوان و نیز نقش استادان و هنرمندانِ موسیقی در آموزش و تقویت انگیزه و تکاپوی ایشان است. جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، راهی روشن به آیندۀ موسیقی ایران است و به شایستگی می‌تواند هویت و فرهنگ ما را در جهان نشان دهد.

«جشنوارۀ ملی موسیقی جوان» که تا کنون سیزده دوره خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است، هرساله در سه بخش اصلی (موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی نواحی ایران و موسیقی کلاسیک) برگزار می شود.

این جشنواره در قالب سه گروه سنی «الف» (۱۵ تا ۱۸ سال، متولدین سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲)، «ب» (۱۹ تا ۲۳ سال، متولدین سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸) و «ج» (۲۴ تا ۲۹ سال، متولدین سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳) برگزار می‌شود. متقاضیانی که سن آنها از۱۵ سالکمتر است نیز، در صورت آمادگی و تمایل، می‌توانند آثاری از خود را برای بررسی در گروه «الف» ارسال کنند.

همچنین، در حوزه ی موسیقی دستگاهی، علاوه بر بخش «حفظ کل ردیف موسیقی ایرانی»، «بخش ویژه ی موسیقی دستگاهی» با موضوع «آهنگسازی‌ ـ نوازندگی» در نظر گرفته شده است. در این بخش نوازندگان سازهای موسیقی کلاسیک ایرانی (تار، سنتور، سه‌تار، عود، قانون، کمانچه، نی)، با سقف سنی ۲۹ سال، مجاز به شرکت هستند.

این جشنواره در دو مرحله برگزار می شود. در مرحلۀ اول باید رپرتوارِ مشخص‌شده را برای هر بخش به صورت تصویری ضبط و در موعد مقرر، همراه با مدارک مندرج در فراخوان، به دبیرخانه ی جشنواره ارسال شود. پس از بررسی و ارزیابی آثار ارسالی، توسط هیئت‌های داوری، از منتخبین برای شرکت در مرحلۀ نهایی و اجرای صحنه‌ای در جشنواره دعوت به عمل می آید.

این جشنواره از مهم‌ترین جشنواره‌های موسیقی در ایران است که شهریورماه هرسال برگزار می‌شود. انجمن موسیقی ایران مسئول برگزاری این جشنواره است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.iranctech.ir/?p=1925
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد جشنواره ملی موسیقی جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.