صادرات صنایع دستی

855 بازدید

صنایع دستی به مجموعه‌ای ازهنر– صنعت اطلاق می شود که بیشتر با استفاده از مواد اولیه بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید، به کمک دست و ابزار دستی موجب تهیه و ساخت محصولاتی می شود که در هر واحد آن، ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگر سازنده به نحوی تجلی یافته و همین عامل وجه تمایز اصلی اینگونه محصولات از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه ای است. پس صنایع دستی تنها یک کالا و شیئی برای مبادله و خرید و فروش نیست، بلکه خصوصیات فرهنگی و ویژگی های اقوام و ملل مختلف از طریق این کالای با ارزش مبادله می شود ونوعی ارتباط را بین آنها ایجاد می کند.

صنایع دستی یکی از زیرمجموعه های صنایع خلاق است که طیف وسیعی از محصولات را در خود جای داده است. به طور کلی صنایع دستی سه دسته اند :1- صنایع دستی هنری 2- صنایع دستی هنری – مصرفی 3- صنایع دستی مصرفی

صنایع دستی هنری به آن گروه از صنایع گفته می شود که دارای جنبه های هنری قومی باشد و در اکثر موارد مصرف چندانی ندارند. مثل مینیاتور، طلاکوب و … .

صنایع دستی هنری-مصرفی: معمولا به آن گروه از صنایع اطلاق می شود که ضمن برخورداری از ارزش های هنری دارای جنبه های مصرفی است نظیر قالی، گلیم، جاجیم و مصنوعات شیشه ای.

صنایع دستی مصرفی: به گروهی از صنایع اطلاق می شود که دارای ارزش هنری بسیار ناچیز است اما جنبه های مصرفی قوی دارد مانند سفال و سرامیک، انواع بافتنی ها، لباس های محلی و مصنوعات حصیری و … .

به گفته پویا محمودیان، مدیر دفتر صادرات صنایع دستی؛ هم‌اینک بیشترین میزان رشد در سبد صادرات کالاهای غیرنفتی کشور به صنایع‌دستی اختصاص دارد . براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، آمار ۷ ماهه صادرات صنایع دستی سال ۹۶ نشان داد که صادرات صنایع دستی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۶ درصد رشد داشته است.
البته این آمار به‌جز فرش، زیورآلات و صادرات چمدانی است. به عبارت دیگر میزان صادرات صنایع دستی به غیر از زیورآلات سنتی و صادرات چمدانی در سال ۹۶، در حدود ۲۴۰ میلیون دلار صادرات از مبادی رسمی بوده و در حدود ۲۵۰ میلیون دلار نیز صادرات چمدانی است که در آمارهای گمرک ثبت نمی‌شود. یعنی بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشته ایم که عدد قابل توجهی است. این آمار نقش مهم گردشگری و صنایع دستی را در کشور نشان می‌دهد که هم می‌تواند به اقتصاد و تولید کشور کمک کنند و هم می تواند موضوعات اجتماعی ما را سر و سامان دهد یعنی شاهد عدالت اجتماعی و توزیع یکنواخت ثروت در کشور باشیم.

 

جدول صادرات صنایع دستی
سال صادرات صنایع دستی(میلیون دلار)
1395 237341844
1396 281401110

 

براساس آمار واصله از گمرک جمهوری اسلامی ایران٫ صادراتمحصولات صنایع دستی ازمیادی رسمی کشور (بدون احتساب زیورآلات سنتی تجارت چمدانی ) درسال 1396 بالغ بر 281 میلیون دلار و به وزن 88112 تن اعلام شده است که درمقایسه با سال 1395 به لحاظ ارزشش 19 درصد و به لحاظ وزنی 13 درصد افزایش داشته است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.iranctech.ir/?p=1941
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد صادرات صنایع دستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.