مهر اصالت صنایع دستی شورای جهانی

901 بازدید

معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سال 90 برگزاری داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی را بر پایه اهداف پروژه سازمان یونسکو درخصوص اعطای نشان مرغوبیت صنایع دستی اعم از ایجاد استانداردهای دقیق مرغوبیت در صنایع دستی، ترویج نوآوری و کمک به بازاریابی این محصولات، همچنین به منظور حضور موفق تر در برنامه داوری بین‌المللی، پایه گذاری نمود.

داوري نشان ملي صنايع­دستي كشور رويدادي است كه به صورت دوسالانه با اهداف معين برروي آثار توليدي صنايع­دستي سراسر كشور توسط هیات داوران متشکل از متخصصین و خبرگان صنایع دستی در داخل و بیرون از سازمان انجام مي­شود.هیات داوران محصولات دريافتي را بر اساس 4 معيار مرغوبيت، اصالت، نوآوري، قابليت بازاريابي، و دو پيش شرط احترام به ارزش‌هاي محيط زيست در بکارگيري مواد و تکنيک ‌هاي توليد و مسئوليت اجتماعي ارزیابی نموده، آثار منتخب گواهی (نشان) مرغوبیت صنایع دستی را دریافت می نمایند.

در اولين دوره داوري نشان ملي مرغوبيت صنايع دستي در سال 1390 از 753 اثر ارائه شده در برنامه داوري،335 اثر نشان ملي را دريافت نمودند.

در دومين دوره داوري نشان ملي مرغوبيت صنايع دستي در سال 1392 از مجموع 967 اثر ارائه شده در برنامه، 622 اثر نشان ملي را دريافت نمودند.

در سومين دوره داوري نشان ملي مرغوبيت صنايع دستي در سال 1394 از مجموع 2106 اثر تأييد شده در کميته داوري استاني راه يافته به برنامه ، 1696 اثر مورد ارزيابي قرار گرفته که از اين تعداد 1139 اثر نشان ملي مرغوبيت صنايع دستي را کسب نمودند.

در چهارمین دوره نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در سال 1396 از مجموعه 750 اثر تأييدشده در داوری استانی از این تعداد346اثر نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی را کسب نموده­اند. این داوری به صورت دو مرحله استانی و کشوری برگزار گردید؛ داوری استانی از اول شهریور ماه شروع و اول آبان ماه به اتمام رسید؛ داوری کشوری در سال آذر ماه شروع گردید و در تاریخ 5 دی ماه پایان یافت.

اهداف برنامه:

·ایجاد مکانيسم کنترل کیفیت بمنظور ارتقاي کيفي محصولات توليدي صنايع دستي

·كمك به بازاريابي محصولات صنايع دستي با قيمت تمام شده مناسب از طريق ارتباط بين كيفيت و کميت

·ايجاد انگيزه مناسب جهت بروز استعدادها ، نوآوري و خلاقيت در توليد صنايع دستي

·ايجاد رقابت سالم بين صنعتگران و هنرمندان كشور و شناسايي نوآوري‌ها و ابتکارات در گروه‌هاي مختلف صنايع دستي

·تبيين جايگاه بسته بندي جهت محصولات صنايع دستي

·تسهيل در شناسايي، انتخاب ومعرفي آثار برگزيده جهت شرکت در برنامه داوري نشان بين‌المللي مرغوبيت صنايع دستي

·ايجاد انگيزه و رعايت شاخص‌هاي بازاريابي بين‌المللي درتوليدات صنايع دستي

·كاربردي نمودن آثار با حمايت از خلاقيت فردي وابتكار درطراحي توليدات صنايع دستي

 

شورای جهانی صنایع‌دستی منطقه غرب آسیا با عضویت ۱۲ کشور غرب آسیا از جمله کشورهای کویت، عمان، اردن، لبنان، بحرین، فلسطین، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ایران در حال فعالیت است و در حال حاضر نیز ریاست این شورا برعهده غدا هیجاوی قدومی از کشور کویت است.

 

معیارهای ارزیابی:

مرغوبيت: مرغوبيت يک محصول در صنايع دستي وابسته به عواملي چون استفاده از مواد اوليه طبيعي برگشت پذير، کيفيت مطلوب در ساخت، اجرا و پرداخت نهايي محصول، رعايت کليه نکات ايمني و بهداشتي محصول، تناسب مواد مصرفي در ساخت محصول با کاربرد مورد انتظار از محصول و توانايي محصول در تامين نيازهاي مادي و معنوي مصرف کنندگان است.

اصالت: اصالت طرح و عدم بكارگيري از طرح‌هاي غير ايراني. نمایش هويت فرهنگي و ارزش‌هاي زيبايي‌شناسي ايراني

نوآوري: نوآوري در فرآيند توليد، طراحي، عملكرد محصول و فرآوري مواد.

قابليت بازاريابي و عرضه در بازار: قابل عرضه بودن محصولات در بازارهاي داخلي و خارجي از حيث قيمت (تعادل بين قيمت و کيفيت)، بسته‌بندي و سفارش پذيري، کاربرد محصول، استفاده ايمن و مطمئن بوسيله خريداران بالقوه و ماندگاري محصول.

 

جدول نشان بین المللی مرغوبیت صنایع دستی شورای جهانی آسیا و اقیانوسیه (مهر اصالت)

سال تعداد نشان بین المللی مرغوبیت
1395 10

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.iranctech.ir/?p=1953
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد مهر اصالت صنایع دستی شورای جهانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.