هوش مصنوعی و آینده موزه ها

841 بازدید

اگر با یکی از روبات های «سیری» یا «الکسا» صحبت کرده باشید، از هوش مصنوعی استفاده کرده اید. اگر فیلم مستند مورد علاقه خود را در شبکه Netflix پیدا کرده باشید و یا از نرم افزار ترافیکی Google Maps برای پیداکردن راه گریز از ترافیک استفاده کرده باشید، از ویژگی های AI بهره مند شدید. حقیقت این است که امروزه هوش مصنوعی همه جا وجود داشته و اهداف بسیاری دارد. این فناوری به ما امکان می دهد تا سریعتر به جواب های خود برسیم، خطاهای کمتری مرتکب شویم و گاهی اوقات، در فضای مجازی دوستان خود را پیدا کنیم. یکی دیگر از حوزه های این فناوری و کاربردهای آن را می توان در «فناوری های خلاق» و به طور ویژه در صنعت گردشکری جستجو کرد.

هوش مصنوعی و بازدیدکننده های اماکن تاریخی فرهنگی

در سال 2016، در موزه du quai Branly پاریس، منتقد هنری، فیلیپ گازیر و دنیس ویدال، انسان شناس، موفق به ساختن روباتی به نام برونسون شدند که از هوش مصنوعی برای ثبت واکنش مردم نسبت به آثار هنری استفاده می کند. سوالی که باعث شد تا مخترعین برونسون به فکر ساختن آن بیفتند این بود که آیا این روبات می تواند به دلیل تعامل با بازدید کنندگان موزه دارای ترجیحات زیبایی شناسی شود؟
در کمال شگفتی نتایج نشان داد این روبات، آزمایش را با موفقیت سپری کرد.
کارکرد این روبات به این صورت است که از طریق دوربینی که در چشم خود داشت، واکنش بازدید کنندگان را ثبت می کرد و سپس داده های ضبط شده با متصل شدن به یک رایانه، در محلی دیگر از موزه به اشتراک گذاشته می شد. مناطق سبز رنگ، نشانگر واکنشهای مثبت و مناطق قرمز شده ، نشانگر واکنش های منفی بازدیدکنندگان بودند. سپس با نشان دادن این مناطق به برونسون از وی خواسته شد تا به این مناطق با لبخند یا اخم واکنش نشان دهد. لبخند نشانه ای از واکنش مثبت و اخم به عنوان واکنش منفی تلقی شد.
بنا به گفته وندال دنیس: «ابتدا در موزه، از بازدیدکنندگان خواسته شد تا روند یادگیری برونسون را با نشان دادن یکی از اشیا که باب میلشان است و یکی از اشیاء که باب میلشان نیست تسهیل کنند. بدین ترتیب در پایان هر روز برونسون واکنش به 10 تا 20 مجسمه را می آموخت که این واکنش بر اساس آموزه های شرطی سازی کلاسیک، مثبت منفی و یا خنثی بودند».

هم چنان که انسان ها مدام در حال تکامل و پیشرفت می باشند، ربات های موزه ای نیز با سرعتی حتی به ظاهر سریعتر در حال تکامل و پیشرفت هستند. نمونه ای دیگر از روبات های هوشمند در سال 2018 به نام Pepper به جهان فناوری معرفی شد. این ربات انسان نما که ساخته شرکت اسمیتسونیان (Smithsonian) ایالات متحده است با هدف پاسخگویی به سوالات بازدیدکنندگان و روایت کردن داستان با استفاده از صدا، حرکات بدنی و صفحه لمس تعاملی ساخته شده است. بازدید کنندگان دوست دارند با این روبات ها ارتباط برقرار کنند و طبق گفته نیویورک تایمز، حتی با این ربات ها عکس های سلفی نیز می گیرند. اسمیتسونیان قصد دارد در آینده ربات های بیشتری را در این زمینه تولید کند.
از دیگر نمونه های نقش هوش مصنوعی در صنعت موزه می توان به تکنولوژی شناسایی بازدیدکننده ها به همراه چت بات IRIS+chatbot ها اشاره کرد که در سال 2017 توسط موزه ریودوژانیرو معرفی شد. این سیستم به عنوان دستیاران دیجیتالی موزه ها در آینده معرفی شدند. از طریق این سیستم ، هر بازدید کننده از کارت های هوشمند برای شخصی سازی تجارب خود در حین بازدید از موزه و نمایشگاه های مختلف استفاده میکنند. سیستم IRIS با بهره گیری از سیستم هوش مصنوعی و با استفاده از داده های جمع آوری شده از طریق تعامل و مکالمه با بازدید کنندگان آنها را با ابتکارات جدید خود آشنا می کنند.
از دیگر موارد کاربردی هوش مصنوعی در صنعت موزه، می توان به همکاری نگارخانه هنرهای مدرن اروپا با شرکت مایکروسافت در سال 2016 اشاره کرد، که در آن جایزه IK به خلاقیت های دیجیتالی ای اختصاص پیدا کرد که بتوان با استفاده از هوش مصنوعی به عموم مردم امکان دست یابی به امکان کشف، تحقیق یا درک مجموعه هنرهای مدرن بریتانیا را به روش های جدید بدهد. برنده این جایزه برنامه ای بود که می توانست امکان تطبیق آثار هنری را با عکس های روز دنیا فراهم کند. به عنوان مثال یکی از نقاشی های مربوط به سال 1660 با یک عکس از روزنامه رویترز، مطابقت داشت.

به سوی آینده

فناوری های جدید هر روز به امید ایجاد زندگی لذت بخش تر و آسانتر ساخته می شوند. روزنامه نیویورک تایمز در یادداشتی به قلم به الیزابت مریت، مدیر مرکز آینده موزه های ایالات متحده، به یک برنامه هوش مصنوعی اشاره می کند که در آن بازدید کنندگان می توانند سرانجام با چهره های تاریخی در موزه های تاریخ از طریق چت بات هایی که استفاده می کنند، تعامل داشته باشند. به عنوان مثال با استفاده از نوشته ها، بایگانی ها و تاریخ های شفاهی منتشر شده، افراد می توانند با نقاش مورد علاقه خود که صدها سال پیش از آنها زیسته است گفتگو و تعامل داشته باشند. باتوجه به آنچه گفته شد پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی سرعتی معادل و حتی بیشتر از سرعت پیشرفت بشری دارد. ابتکارات و نوآوری­ هایی که در این زمینه که ذاتا قابلیت این ابتکارها را دارد روز به روز بیشتر شده و شرکت ها و موسسات فرهنگی بزرگ دنیا از این قافله عقب نمانده اند و تمام تلاش خود را برای بهره گیری هرچه بیشتر از این فناوری برای پیشبرد اهداف خود به کار بسته اند.

منابع جهت مطالعه بیشتر
https://www.culturehive.co.uk/resources/artificial-intelligence-and-the-future-of-museums/

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.iranctech.ir/?p=1877
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد هوش مصنوعی و آینده موزه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.