اخبار1403

هفت باور محدودکننده رهبران و مسیر سه‌مرحله‌ای برای عبور از آن‌ها
SuperUser Account 208

هفت باور محدودکننده رهبران و مسیر سه‌مرحله‌ای برای عبور از آن‌ها

تحلیل علمی بر اساس تحقیقات Harvard Business Review، McKinsey و دانشگاه استنفورد

رهبری مؤثر بیش از آنکه به مهارت‌های فنی وابسته باشد، ریشه در الگوهای ذهنی (Mindsets) دارد. تحقیقات متعدد در Harvard Business Review (HBR) نشان می‌دهد که بسیاری از رهبران نه به‌دلیل کمبود توانایی، بلکه به‌دلیل «باورهای ناخودآگاه» عملکردی کمتر از ظرفیت واقعی خود دارند (Kegan & Lahey, HBR, 2001).
این باورها طی سال‌ها شکل گرفته، بخشی از هویت حرفه‌ای فرد می‌شوند و اگر بازنگری نشوند، به «ترمز رشد رهبری» تبدیل خواهند شد.

در ادامه، هفت باوری که مانع توسعه رهبری می‌شوند و راهکارهای علمی برای عبور از آن‌ها بررسی می‌شود.


۱. باور «باید در همه‌چیز دخیل باشم» — (I need to be involved)

پیامدها

  • میکرومنجمنت

  • کند شدن تصمیم‌گیری

  • خستگی مدیریتی

  • وابستگی تیم به مدیر

تحلیل

مطابق گزارش McKinsey (2023)، رهبرانی که کنترل‌گری بالا دارند، معمولاً دچار «توهم شفافیت» می‌شوند؛ یعنی تصور می‌کنند بدون نظارت مستقیم، هیچ کاری درست انجام نمی‌شود.

راهکار ذهنیت جایگزین

«نقش من ساختن سیستم است، نه انجام دادن همه کارها.»


۲. باور «باید همین الان انجام شود» — (I need it done now)

پیامدها

  • ایجاد اضطرار کاذب

  • تصمیم‌های عجولانه

  • اولویت‌بندی نامشخص

  • فرسودگی تیم

تحلیل

تحقیقات MIT Sloan Management Review نشان می‌دهد که رهبری بر پایه فوریتِ دائم، به کاهش کیفیت تصمیم‌ها و افزایش استرس سازمانی منجر می‌شود.

ذهنیت سازنده

«سرعت مهم است، اما وضوح و کیفیت پایدارتر است.»


۳. باور «من درست می‌دانم» — (I know I’m right)

پیامدها

  • کاهش مشارکت تیم

  • نادیده‌گرفتن نوآوری

  • شکل‌گیری «فیلتراسیون اطلاعات»

  • تصمیم‌گیری در حباب

تحلیل

مطابق پژوهش Google Project Oxygen، رهبران موفق بیش از آنکه «پاسخ» داشته باشند، شنونده قوی هستند.

ذهنیت جایگزین

«هدف من فهمیدن است، نه برنده شدن در بحث.»


۴. باور «نباید اشتباه کنم» — (I can’t make a mistake)

پیامدها

  • اجتناب از تصمیم‌های سخت

  • ریسک‌پذیری پایین

  • از دست دادن فرصت‌ها

  • کاهش سرعت رشد

تحلیل

پژوهش Amy Edmondson (Harvard) نشان می‌دهد تیم‌هایی که رهبرشان «ترس از اشتباه» دارد، وارد حالت Defensive Mode شده و ابراز ایده یا نقد را محدود می‌کنند.

ذهنیت سازنده

«اشتباه، داده‌ای برای یادگیری است.»


۵. باور «اگر من می‌توانم، تو هم باید بتوانی» — (If I can do it, so can you)

پیامدها

  • انتظارات غیرواقعی

  • تحلیل نادرست توانمندی افراد

  • کاهش انگیزه و اعتماد تیم

تحلیل

مطالعات دانشگاه استنفورد درباره «انواع توانش انسانی» نشان می‌دهد افراد مسیرهای متفاوتی برای یادگیری و عملکرد دارند. استانداردسازی انتظارات، کارایی تیم را کاهش می‌دهد.

ذهنیت جایگزین

«رهبر خوب تفاوت‌ها را می‌بیند و ظرفیت‌ها را شکوفا می‌کند.»


۶. باور «نمی‌توانم نه بگویم» — (I can’t say no)

پیامدها

  • پذیرش تعهدات بیش از حد

  • تمرکز ضعیف

  • کاهش کیفیت خروجی‌ها

  • فرسودگی

تحلیل

مطابق بررسی Harvard Kennedy School، «نه گفتن» یکی از پنج مهارت کلیدی رهبران پرفشار است؛ زیرا منابع محدودند و «اولویت‌گذاری» بدون «نه گفتن» ممکن نیست.

ذهنیت جایگزین

«نه گفتن یعنی محافظت از ارزش‌های اصلی و اولویت‌های استراتژیک.»


۷. باور «اینجا جای من نیست» — (I don’t belong here)

پیامدها

  • سندروم ایمپاستر

  • کاهش تأثیرگذاری

  • پنهان‌کاری یا کم‌گویی

  • از دست رفتن فرصت‌ها

تحلیل

براساس تحقیقات دانشگاه هاروارد، بیش از 70٪ مدیران در مقطعی از رشد حرفه‌ای خود «احساس ناتوانی» را تجربه می‌کنند، اما رهبران موفق این احساس را تشخیص، مدیریت و بازنویسی می‌کنند.

ذهنیت جایگزین

«من اینجا هستم چون ارزش ایجاد می‌کنم.»


راهکار سه‌مرحله‌ای برای عبور از باورهای محدودکننده

این مدل که توسط Kegan & Lahey در HBR معرفی شده، یکی از معتبرترین ابزارهای توسعه رهبری است.


۱. کشف (Uncover): دیده‌شدن الگو

در این مرحله رهبر باید:

  • تشخیص دهد کدام باور در حال هدایت رفتار اوست

  • نتایج فعلی را بی‌طرفانه بررسی کند

  • شکاف بین «هدف» و «رفتار فعلی» را ببیند

ابزارهای علمی:

  • بازتاب روزانه (Reflective Journaling)

  • بازخورد ۳۶۰ درجه

  • گفت‌وگوی مربی‌گری (Coaching Session)


۲. بسط دادن / روشن‌سازی (Unpack): فهم ریشه باور

پرسش‌های مؤثر:

  • این باور اولین بار کجا شکل گرفت؟

  • در گذشته چگونه به من کمک کرده؟

  • امروز چگونه مانع من شده است؟

  • چه ترسی پشت این باور وجود دارد؟

مطالعات روان‌شناسی شناختی نشان می‌دهد که بسیاری از باورهای محدودکننده ریشه در استراتژی‌های بقا دارند که امروز دیگر کارایی ندارند.


۳. بازکردن / برطرف‌کردن (Unblock): بازنویسی ذهنیت

در این مرحله رهبر:

  • یک نسخه سالم‌تر از باور را انتخاب می‌کند

  • رفتارهای جدیدی را آزمایش می‌کند

  • سیستم‌های حمایتی ایجاد می‌کند (تیم، مربی، KPI)

این مرحله همان «جایگزینی الگوی ذهنی» است — کلید اصلی رشد رهبری.

 


نتیجه‌گیری: رهبری یعنی کار روی خود

تمامی این باورها در ظاهر «منطقی» یا حتی «کمک‌کننده» به‌نظر می‌رسند، اما در عمل مانع رشد می‌شوند. توسعه رهبری نه با دوره‌های آموزشی، بلکه با بازنگری ذهنیت‌ها آغاز می‌شود.

پژوهش‌های HBR، MIT و McKinsey تأکید می‌کنند:

رهبران بزرگ قبل از اینکه سازمان خود را تغییر دهند، خودشان را تغییر می‌دهند.


منابع (Selection of Key References)

  • Harvard Business Review – Kegan & Lahey, Immunity to Change

  • McKinsey Global Institute – The Mindsets of Great Leaders (2023)

  • MIT Sloan Management Review – Decision-Making Under Pressure

  • Amy Edmondson, Harvard – Psychological Safety and Risk-Taking

  • Google Project Oxygen Research

  • Stanford Graduate School of Business – Human Potential & Performance Research

Rate article

بدون رتبه
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

اشتراک

Print

نظر

Collapse Expand نظرات (0)
You don't have permission to post comments.


تهران ، خیابان ولیعصر بالاتر از زرتشت ، خیابان میرهادی شرقی ، پلاک 4

تلفن تماس :52384000-21-98+ داخلی 106

دی ان ان