روش های پرورش خلاقیت و نوآوري با هدف توسعه صنایع فرهنگی در سازمان

243 بازدید

روش های پرورش خلاقیت و نوآوري با هدف توسعه صنایع فرهنگی در سازمان

یکی از روش هاي مهم متبلورکردن خلاقیت به وجودآوردن فضاي محرک، مستعد و به طور کلی خلاق است، بدین گونه که مسئولان سازمان باید به طور مستمر آمادگی شنیدن اندیشه هاي بدیع و نوین را داشته باشند و نظرات جدید و ارائه راه هاي تازه را تقویت کنند. سازمان ها می بایست روح خلاقیت و نوآوري را در کالبد خود بدمند و در این بین کارکنان و کارشناسان سازمان بایستی همواره در جهت خلاقیت و نوآوري گام برداشته و این امر مهم به صورت فرهنگ سازمانی درآید.

ذکر این نکته ضروري است که تبادل فرهنگی میان سازمان ها و در کنار هم قراردادن افراد محافظه کار و سنتی با افراد جوان و ایجاد محیطی که در آن اطلاعات و نظرات به سهولت مبادله می گردند، همه تسهیلاتی است که مجموعه سازمانی را به سوي نوآوري و خلاقیت سوق می دهد.

باید گفت صنایع فرهنگی، میراث و آثار به یادگار مانده از گذشتگان، هویت و شناسنامه مردم است که آنها با بررسی آن می توانند از تفکر، هنر و آداب نیاکان و پدران خود آگاه شوند. آنگاه است که این آثار در دید مردم آن دیار به ارزش تبدیل می شود و آنها می توانند جایگاه خود را در جامعۀ امروزي میان مردم کشور خود، منطقه و جهان تعریف کنند.

بی اعتنایی به این آثار که بخشی از هویت ملّی هستند، بی اعتنایی به ریشه‌ ها، ارزش ها و اصالت هاي فرهنگی، هنري و تاریخی را به دنبال خواهد داشت و باعث می شود در آینده مردم از گذشتۀ خود بی خبر باشند و به این ترتیب زمینۀ بی هویتی و تخریب آنها فراهم شود.

پیشنهادات زیر می تواند در تاثیرگذاري خلاقیت و نوآوري بر افزایش تولیدات صنایع فرهنگی موثر واقع شود:

1- به دلیل نقش منابع انسانی به عنوان مهمترین عامل توسعه خلاقیت و نوآوري، کارکنان باید به واسطه ارائه ایده‌هاي جدید و عملیاتی کردن آنها در جهت توسعه صنایع فرهنگی مورد تشویق و حمایت مسؤولان قرار گیرند. سازمان باید از ریسک پذیري، نوآوري و ایده هاي جدید افراد در همه سطوح سازمانی حمایت کند به طوري که افراد از انجام نوآوري و ریسک هاي عاقلانه هراسی نداشته باشند.

2- مطالعات بین فرهنگی و بررسی دیدگاه هاي مدیران سازمان هاي کشورهاي مختلف در ارتباط با افزایش خلاقیت و نوآوري در جهت افزایش تولیدات فرهنگی انجام شود.

3- فرهنگ چون صنعت نیاز به کارخانه هاي بزرگ تولیدي ندارد، اما گستردگی و پوشش چشمگیري در واحدهاي کوچک تولیدي و تجاري با سرمایه هاي کوچک ایجاد می کند که در اشتغال زایی و توسعه اقتصادي کشور می تواند نقش چشمگیري داشته باشد. این مزیت، اهمیت توجه و برنامه ریزي دولت را در جهت توسعه صنایع فرهنگی روشن می کند.

4- با توجه به اهمیت صادرات و معرفی کالاهاي ایرانی به عنوان بخشی از هویت ملی، صنعت فرهنگی می تواند با ارائه راهکارهاي جدید و نوآوري در این زمینه این حرکت شتابان را تسریع بخشد.

منبع

خلقانی،‌ معصومه و میرانی سروش. (1390) همایش ملی صنایع فرهنگی و نقش آن در توسعه پایدار. نقش خلاقیت و نوآوري در توسعه صنایع فرهنگی. موجود در پایگاه مقالات سیویلیکا.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.iranctech.ir/?p=1808
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد روش های پرورش خلاقیت و نوآوري با هدف توسعه صنایع فرهنگی در سازمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.